REKLAMA

Polacy stworzyli nowy rodzaj BMW. Tyle, że o trzydzieści lat za późno

Dobra wiadomość! Polacy stworzyli własny rodzaj nadwozia w BMW. Zła wiadomość, zrobili to o trzy dekady za późno.

E36 Touring
REKLAMA

Pisałem niedawno tekst o pierwszym BMW Touring. To była trójka z serii E30. Projekt zrealizował we własnym garażu jeden z pracowników BMW, który przerobił swojego sedana na kombi. Następnie pokazał gotowy projekt w pracy i przełożeni nie pozwolili mu już wyjechać z fabryki. Trzy lata później Touring trafił do salonów. Całą tę historię znajdziecie tutaj, ale wspominam o niej, ponieważ bardzo przypomina mi pewien nowy projekt. Bo widzicie...

REKLAMA

Polacy nie gęsi, swoją wersję nadwoziową BMW serii 3 mają

To nowy typ nadwozia dla BMW E36. Autorzy nazwali je hatchbackiem i tak się prezentuje:

Obejrzeliście cały timelapse? W takim razie ta budowa nie ma już dla was zbyt wielu tajemnic. Podwozie to fabryczne E36 Compact. Samochód miał przecięty dach na wysokości słupka B, a wszystko, co znajdowało się za nim, trafiło do zgniatarki.

Budowa BMW E36 hatchback

W miejsce pustej przestrzeni pojawiła się tylna część dachu, mocowania reflektorów oraz klapa wraz z dolnym progiem od E36 Touring. Przyglądaliśmy się temu projektowi w redakcji, ale do końca nie byliśmy pewni, co z tego wyjdzie. Że blacharka się uda – to raczej nie było wątpliwości: spawy się szlifuje, nierówności szpachluje, znowu szlifuje, a potem wszystko lakieruje. Dobry blacharz ma całą książkę pełną sztuczek. Fach tapicerów wcale nie jest gorszy – wnętrze można stworzyć w dość prosty (choć pracowity) sposób. Plastiki dopasować, zespawać, a potem obszyć czy wyflokować.

Największy problem to szyby – i tak jest od zawsze. Nawet ten pierwszy Touring miał szybę z Volkswagena Passata w tylnej klapie. W tym przypadku tylna klapa nie była problemem – cały fabryczny element został dopasowany. Problemem były tylne boczne szyby. Te musiały zostać wykonane na zamówienie. I niestety, z bólem serca przyznaję, że nie jest idealnie, bo są one pieczołowicie wycięte, ale z prostej tafli szkła. Wszystkie pozostałe szyby są gięte, i różnica jest widoczna.

Te szyby to moje jedyne zastrzeżenie. Poza tym projekt wyszedł wspaniale, wielkie gratulację za pomysłowość i wykonanie. Auto zostało polakierowane w kolorze Arctic Silver, otrzymało obniżone zawieszenie, dobrze spasowane felgi i zderzaki z pakietu M. Zwróćcie uwagę na tylne lampy - teraz są inne niż w nadwoziu Compact, bo pochodzą z Touringa.

REKLAMA

Na koniec mam dla was jeszcze jedno. Bo widzicie… BMW E36 z takim typem nadwozia istnieje od dawna. Stworzyło je samo BMW. Ma oznaczenie E36/8 i wygląda tak:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-15T07:55:18+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T19:28:08+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T18:32:16+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T17:53:04+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T17:43:52+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T16:00:36+02:00
Aktualizacja: 2025-07-14T14:49:40+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T18:10:45+02:00
Aktualizacja: 2025-07-13T10:33:57+02:00
Aktualizacja: 2025-07-12T09:00:07+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T17:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T11:44:45+02:00
Aktualizacja: 2025-07-11T10:02:23+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA