Gdyby nie jedna część z Passata, to pierwsze kombi BMW być może nigdy by nie powstało
Zastanawialiście się kiedyś nad genezą BMW w wersji Touring? Dziś obecność tego typu nadwozia w gamie bawarskiego producenta jest oczywistością, ale nie zawsze tak było. Pierwszym kombi (he he, musiałem) od BMW był model serii 3 z typoszeregu E30. Oto historia jego powstania.

Touring to nie zawsze było kombi, bo pierwszy samochód o takiej nazwie to oferowany w latach 1971–1972 3-drzwiowy hatchback oparty na modelu 1600. Ale dziś mówimy o pierwszym Touringu, który był prawdziwym kombi. To auto było dziełem jednego człowieka. Pracownik BMW o nazwisku Max Reisböck stworzył je samodzielnie, w swoim prywatnym garażu. Zajęło mu to pół roku. Wszystko zaczęło się od uszkodzonego sedana 323i, którego Reisböck własnoręcznie przerobił na kombi.
Pomysł na Touringa był bardzo prosty
Chodziło o przesunięcie słupka C na tył samochodu i uczynienie z niego słupka D. Wykonanie elementów blacharskich poszło w miarę gładko, ale pojazd wymagał zupełnie nowych szyb. BMW ich nie oferowało – taki model oficjalnie nie istniał. Na szczęście pasowała… tylna szyba z Volkswagena Passata! A co z bocznymi szybami? Jeśli chodzi o tylne boczne szyby, Maxowi udało się dopasować zmodyfikowane szkło z E30 w wersji trzydrzwiowej.
Następnie Max pochwalił się swoim dziełem w BMW. Jego przełożony, usłyszawszy o projekcie, poprosił go, aby nie wyjeżdżał nim na ulice, tylko najpierw przywiózł auto do siedziby firmy. Gdy do tego doszło, szef Reisböcka oglądał auto przez bite pół godziny. Następnie, wychodząc z garażu, odwrócił się w stronę Maxa i rzekł: „Ten pojazd nie opuszcza już BMW”.
BMW było na TAK
W ciągu kolejnego kwartału firma dała zielone światło na wersję produkcyjną, która pozostała wierna prototypowi. Najważniejszą zmianą w stosunku do dzieła Maxa była dłuższa klapa bagażnika, pozwalająca na obniżenie progu załadunkowego.

E30 Touring trafił do produkcji w 1987 roku i od razu przypadł do gustu klientom
Dość powiedzieć, że BMW wyprodukowało ponad 104 000 egzemplarzy do 1993 roku. Przy projektowaniu kolejnych modeli Touring był brany pod uwagę od samego początku. Do dziś ten typ nadwozia jest jednym z ulubionych wśród klientów BMW, a ostatnio nawet szturmem zdobywa serca tych, którzy decydują się na najszybsze modele z logo M.