REKLAMA

Nie wyśpisz się na nich, ale ich nie ignoruj - poduszki silnika i skrzyni biegów są ważne

Poduszki silnika i skrzyni biegów należą do tej grupy elementów, o których zwykle się nie pamięta. Oczywiście aż do momentu, gdy o sobie przypomną. Poduszki silnika i skrzyni to zwykle tylko kawałki gumy i metalu (czasem z dodatkiem płynu), ale pełnią kluczową rolę w codziennym komforcie jazdy i trwałości całego układu napędowego.

poduszka silnika
REKLAMA

Jakie zadanie mają takie poduszki? Wiele na ten temat mówi inna często stosowana nazwa, bardziej formalna.

REKLAMA

Otóż są to poduszki zawieszenia układu napędowego

Ich zadanie jest pozornie proste: trzymać zespół napędowy w miejscu i tłumić jego drgania. Ale w praktyce oznacza to radzenie sobie z masą setek kilogramów, pracującą pod ciągłym obciążeniem i w różnych warunkach. Dlatego już dawno temu klasyczne stalowo-gumowe elementy zaczęto w niektórych autach zastępować poduszkami hydraulicznymi, a w nowszych konstrukcjach trafiają się też aktywne mocowania sterowane elektronicznie - czasem stosowane seryjnie, a czasem jako płatna opcja (np. w Porsche to element popularnego pakietu Sport Chrono).

Przykładowa poduszka zawieszenia silnika. Tu: hydrauliczny element produkcji Lemfordera, przeznaczony do SUV-ów Mercedesa. Poduszki mogą mieć bardzo różne kształty.

Typowe objawy zużycia poduszek układu napędowego to wibracje przenoszące się na kabinę, szarpnięcia przy ruszaniu autem z miejsca, stuki przy zmianie biegów czy nawet opóźnione reakcje silnika na gaz. W skrajnych przypadkach zespół napędowy może „pracować” o kilka centymetrów za dużo, co może mieć negatywny wpływ na trwałość np. półosi czy układu wydechowego.

Trwałość poduszek można określić jedynie terminem „to zależy”

Jest ona bowiem mocno zależna nie tylko od stylu jazdy i warunków, ale też od tego, o jakim samochodzie mówimy. Przykładowo w lekkim, benzynowym aucie ze skrzynią manualną potrafią czasem wytrzymać nawet 200-250 tys. km, choć normą jest raczej 100-150 tys. km. W mocnym dieslu może być jeszcze krótszy. Trzeba też pamiętać, że czas jest wrogiem poduszek - samochód mało używany i tak może po latach wymagać wymiany tych elementów z powodu procesów starzenia gumy.

Zwykle pierwsza poddaje się tzw. „główna” poduszka silnika, a potem idzie już lawinowo. W typowym samochodzie z silnikiem umieszczonym poprzecznie, łącznie, zależnie od modelu, zwykle stosuje się 3 lub 4 poduszki (łącznie, pod silnikiem i skrzynią - 2 pod silnikiem i 1-2 pod skrzynią).

poduszka skrzyni biegów
Przykładowa poduszka skrzyni biegów - tu element Febi Bilstein przeznaczony m.in. do wielu Citroenów i Peugeotów.
REKLAMA

Ile kosztują takie poduszki i ich wymiana?

I znowu - to zależy. W przypadku prostych aut ceny części mogą wynosić np. kilkadziesiąt złotych za sztukę, i tyle samo za wymianę (jednej sztuki). Bywa jednak i tak, że jedna poduszka potrafi kosztować 200-250 zł, a warsztat żąda za jej wymianę np. 300-350 zł - dlatego warto przed zleceniem operacji dopytać, jaki będzie orientacyjny koszt.

Podsumowanie nie będzie zbyt odkrywcze, ale nie powiecie, że nie mam racji: jeśli zależy wam na komforcie, to dbajcie o poduszki. Nie tylko te w łóżku.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-26T17:01:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T15:52:27+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T11:00:48+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T17:09:37+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T16:26:47+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T11:54:39+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA