REKLAMA
  1. Autoblog
  2. Samochody używane

Peugeot 505 jest lepszy niż Mercedes W124 i BMW E28. To oczywiste. Przegląd ofert

Peugeot 505, ten francuski kanciak podoba mi się coraz bardziej. Wydaje mi się, że nadchodzi jego czas, aby wyprężył muskuły jako pełnoprawny, atrakcyjny klasyk. Ile można oglądać ogłoszeń o wiele za drogich „legendarnych" W124 albo „sportowych" BMW E28?

07.11.2022
9:28
505 Peugeot
REKLAMA
REKLAMA

Peugeot 505 jest równie ciekawy, co niemieckie maszyny – a ceny ma niższe i odwróci więcej spojrzeń. W dodatku występuje w wielu intrygujących wersjach. Przede wszystkim, tak samo jak rywale z Niemiec, 505 ma napęd na tył i wzdłużnie osadzone silniki z przodu. W czasie kilkunastu lat produkcji Francuzi proponowali silniki R4, R4 Turbo oraz V6. Były też diesle i turbodiesle R4. Najsłabszy silnik miał 70 KM (2.3 diesel), a najmocniejsza jednostka napędowa legitymowała się mocą 180 KM (benzynowa 2.2 turbo). Wersje 505 miały wspaniałe nazwy jak np. GTi Turbo, STI, STX, Turbo, GLX, SW8, V6, Turbo S, czy GR i GTD. Okazuje się, że jakaś połowa wszystkich oznaczeń używanych od nazywania najbardziej sportowych wersji pojazdów na świecie trafiła do cenników 505-tki.

youngtimer
Fot. Charles01

Peugeot 505 to pełnoprawny samochód klasyczny

W 505 bardzo podoba mi się stylistyka, która jest dziełem Pininfariny oraz Peugeota. Te „zdenerwowane" reflektory pod ujemnym kątem (niczym facjata rekina) w połączeniu z nieskomplikowanymi liniami bocznymi i tyłem nagle ściętym na wysokości zderzaka (wersja sedan) tworzą taką solidność. Wiele wersji miało też tylny spojler, a nim napis GTI, Turbo lub V6, co wygląda wspaniale.

Fot. Zaramoliner

Równie ciekawe jest wnętrze. Kabina pierwszej serii to dzieło legendarnego projektanta Paula Bracqa. Z kolei wersja Break (kombi) występowała jako 8-osoby pojazd z siedzeniami w 3 rzędach. Co ciekawe, po ich złożeniu, Break zmieniał się bagażówkę z płaską podłogą.

youngtimer
Peugeot 505 Turbo Familiale Fot. Hans Stedehouder's Garage de l'Est

Peugeot 505 z miesiąca na miesiąc bardziej mi się podoba

Pierwsze serie mają w sobie taką surowość i prostotę, a późniejsze z pełniejszymi zderzakami i dobrze dobranymi przez fabrykę felgami mają naprawdę nowoczesny wygląd. Jestem też fanem cienkich słupków A i B (oraz C w wersji Break) no i fascynują mnie te zewnętrzne klamki. Wyglądają jak jakieś sprzączki od paska do spodni.

Wikipedia podaje, że powstało 1 351 254 sztuk 505-tki, ale dostępność używanych egzemplarzy w Europie jest dość znikoma. Wszystko dlatego, że ten model był produkowany w aż 14 fabrykach na 5 kontynentach i jego populacja jest rozsiana po całym globie.

Co można kupić w najbliższej okolicy?

Na niemieckim portalu (mobile.de) jest na chwilę obecną jedynie 11 ogłoszeń. Np. za 3200 euro w można nabyć wersję GTI z dużym przebiegiem zarejestrowaną w Rumunii. Ale ceny są bardzo różne. Wśród kilkunastu aut jest też wystawiony za 22 tys. euro egzemplarz z 1984 roku z przebiegiem 62 tys. km. Jest to wersja Break z 8-osobową kabiną. Auto pochodzi z pierwszej fazy produkcji (deska rozdzielcza Bracqa), ale ma bardzo nudną i ubogą specyfikację.

Fot. Privatanbieter

Dużo lepiej jest w ojczyźnie Peugeota - we Francji

Tam za pomocą portalu leboncoin.fr trafiłem do kilkudziesięciu ogłoszeń. Można kupić zmęczone auto za 2-3 tys. euro lub naprawdę ładny egzemplarz za 8 -12 tys. euro w zależności od wersji.

Fot. Seitz Automobile GbR

Peugeot 505 Dangel

Ale wśród oferowanych aut są też dwie perełki (obie poza granicami Francji). Pierwsza z nich to wyceniony na niecałe 22 tys. euro egzemplarz w wersji Dangel, czyli z podniesionym podwoziem i napędem na obie osie. Auto pracowało w belgijskiej straży pożarnej i jest (zdaniem sprzedającego) świetnie zachowane. Trzeba przyznać, że to arcyciekawa maszyna jeden z ojców chrzestnych dla aut typu SUV. (szkoda, że Polonez ANALOG się nie udał).

Fot. JEAN

Druga ciekawostka to 505 w wersji przedłużona limuzyna. Auto jest w Hiszpanii i ma 3 rzędy siedzeń, ale w nadwoziu typu sedan. Powiem króciutko - jeśli 6-drzwiowe, obniżone W124 było w stanie wygrać tegoroczny zlot Ultrace, to pomyślcie, co mogłoby zrobić takie 505 limo po odpowiedniej kuracji stance.

505 to nie tylko klasyk

REKLAMA

505 to prawdziwy twardziel i udowodnił to na całym świecie. Dość powiedzieć, że był to ostatni model Peugeota sprzedawany w USA i zdarzało się nawet, że pracował jako nowojorska taksówka. Z kolei na innym końcu świata - w Afryce - 505 do dziś uchodzi za jeden z najtwardszych modeli i na tamtejszych bezdrożach walczy o status nieśmiertelnego razem z Mercedesem W123. Po tym wszystkim, co napisałem, to sam nie wiem, czy wezmę udziału w licytacji jednego egzemplarza. Catawiki oferuje na sprzedaż srebrnego sedana w wersji Turbo Injection phase 1 z piękną granatową welurową tapicerką. Ale klasyk!

youngtimer
Fot. Catawiki/Vintage Motors
REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA