Układ klimatyzacji składa się z kilku elementów - każdy jest równie ważny dla działania układu. Jednym z tych elementów jest parownik klimatyzacji.
Klimatyzacja w samochodzie ma, co do zasady, dwa główne zadania: jednym jest odbieranie ciepła z powietrza, a drugim - jego osuszanie (co oczywiście można połączyć też z nagrzewaniem powietrza - dlatego używanie klimy jest dobrym pomysłem nawet w zimie, jeśli temperatura na to pozwala).
Za realizację obu wskazanych zadań odpowiada parownik klimatyzacji
Odpowiada on też za końcową temperaturę powietrza, które wylatuje z kratek nawiewu. To jednak nadal nie wszystko, bo parownik spełnia też częściowo funkcję filtra.
Jak zbudowany jest parownik klimatyzacji?
Parownik ma postać stosunkowo niewielkiej chłodnicy, która zbudowana jest w rurek o owalnym lub okrągłym przekroju i ułożonych w formie żeber. Wyróżnia się 4 podstawowe typy ułożenia rurek: obieg równoległy oraz obiegi typu U, S i W. Każdy kolejny ma większą efektywność ze względu na dłuższą drogę, którą musi przebyć czynnik chłodniczy - innymi słowy, zmieniający stan skupienia z cieczy na gaz czynnik jest w stanie odebrać z powietrza więcej ciepła. Nie ma jednak róży bez kolców - im dłuższa jest ta droga, tym większy spadek ciśnienia czynnika. Na wydajność tego elementu ma też oczywiście wpływ m.in. zastosowana dmuchawa.
Parownik klimatyzacji wykonany jest ze stopów aluminium (rzadziej z miedzi) i jest elementem otwartym - ma wlot i wylot czynnika chłodzącego.
Parowniki montuje się pod deską rozdzielczą
Bywa to problematyczne, jeśli element ten wymaga czyszczenia lub po prostu wymiany. Czyszczenie może być wymagane ze względu na odkładające się w środku zanieczyszczenia i związany z nimi nieprzyjemny zapach, a wymiana - zwykle w przypadku uszkodzenia, nieszczelności.
Trzeba pamiętać, że kluczowy wpływ na kondycję parownika ma stan filtra kabinowego - im bardziej jest on zanieczyszczony i zużyty, tym większe ryzyko, że do układu trafi brud ograniczający wydajność i będący potencjalnym źródłem przykrego zapachu. Parownik można poddać np. ozonowaniu lub odgrzybianiu, ale w tym drugim przypadku warto sprawdzić lub dopytać o skład specyfiku, który zostanie do tego użyty - niektóre zawierają pestycydy, które mogą źle wpływać na zdrowie użytkowników samochodu.
Ile kosztuje parownik klimatyzacji i jego wymiana?
Zacznijmy od końca: ze względu na dużą ilość pracy zwykle potrzebną do demontażu deski rozdzielczej, wymiana parownika zwykle kosztuje ok. kilkuset zł za samą robociznę. Nie jest jednak niczym dziwnym zobaczenie na fakturze kwoty czterocyfrowej - zwykle z jedynką lub dwójką z przodu.
A ile kosztuje parownik? Sprawdźmy kilka przykładowych, popularnych modeli w różnym wieku:
- parownik klimatyzacji - Alfa Romeo MiTo 1.4 - od ok. 270 do 1200 zł;
- parownik klimatyzacji - Citroen Berlingo 1.6 HDi - od ok. 350 do 470 zł;
- parownik klimatyzacji - Ford Mondeo Mk3 1.8 16V - od ok. 280 do 600 zł;
- parownik klimatyzacji - Renault Megane II 1.6 16V - od ok. 380 do 620 zł;
- parownik klimatyzacji - Skoda Octavia IV 1.5 TSI - od ok. 400 do 920 zł.
Generalnie rzecz biorąc, nie jest źle - zwłaszcza że nawet niższe granice podanych widełek cenowych to najczęściej elementy markowe (np. Denso, Nissens). Biorąc jednak pod uwagę dodatkowy koszt związany z usługą, lepiej żeby parownik wymiany nie wymagał...