BMW: samochody są zbyt ciężkie, to musi się skończyć. Także BMW: zrobimy opancerzone i7
Powstanie opancerzone BMW i7, ale najbardziej mnie zastanawia ile będzie ważyć i jaki będzie miało zasięg. Coś tu poszło nie tak.
![bmw i7 opancerzone](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/bmw-i7-zdjecia-premiera-8-1180x645.jpg)
Jakiś czas temu BMW dokonało zdumiewającego odkrycia, że samochody robią się zbyt ciężkie. Doskonale widać to na przykładzie ostatnich premier marki. BMW i7, czyli elektryczna seria 7 waży 2715 kg bez kierowcy, a jego DMC wynosi 3250 kg. Jeszcze więcej ma ważyć nowy przerażający SUV oznaczony literami XM, którego wynik ma zbliżyć się do 3 ton. Gdyby nie zmiana przepisów, to za chwilę trzeba byłoby wyrabiać prawo jazdy kategorii C, żeby móc się przejechać flagowym modelem bawarskiej marki. Ale to odkrycie, którym podzielono się z prasą, jakoś nie dotarło do siedziby niemieckiego producenta. Szef wszystkich szefów w BMW — Oliver Zipse zapowiedział, że marka szykuje opancerzoną wersję elektrycznej limuzyny.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/bmw-i7-zdjecia-premiera-10-1024x683.jpg)
Opancerzone BMW i7 z pewnością będzie cięższe niż słoń afrykański
Ten waży trzy tony. Już w 2023 r. powstanie specjalna wersja i7 oznaczona jako Protection, która w założeniu ma trafić w gusta europejskich polityków. Nieprzypadkowo samochód został ogłoszony zaraz po szczycie G7, który odbywał się w bawarskim zamku Elmau. Bardzo ważnych ludzi woziła flota BMW i7 w wersji xDrive60. Najwidoczniej tak się im spodobało, że trzeba było kuć żelazo, póki gorące. Pan Zipse powiedział, że opancerzone BMW i7 będzie unikalnym połączeniem komfortu i bezpieczeństwa oraz świetnych właściwości jezdnych. Nie zabrakło kultowego już zwrotu o tym, że samochód udowodni, że zrównoważony rozwój (sustainability — za każde użycie tego słowa dostaję 5 minut życia więcej. Mam już jakieś 40 lat w bonusie) i bezpieczeństwo mogą iść w parze.
![opancerzone BMW i7](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/bmw-i7-zdjecia-premiera-3-1024x683.jpg)
Ile to będzie ważyć? Jaki będzie zasięg?
Nie od dziś wiadomo, że dodatkowe kilogramy są wrogiem zasięgu w samochodzie elektrycznym. Dodatkowe opancerzenie, kuloodporne szyby, wzmocnienie podłogi, instalacje oczyszczające powietrze, zestaw ratunkowy – to wszystko waży. Robienie takiego samochodu na bazie wersji elektrycznej wydaje mi się kompletnym bezsensem. Owszem — do ucieczki przed atakiem nie potrzeba ogromnego zasięgu, ale jednak głupio byłoby stać pod ostrzałem, bo akurat skończył się prąd. Wydaje mi się, że poszliśmy trochę za daleko z tą elektryfikacją. W którymś momencie zapominamy, że potencjalne korzyści w liczbie wyemitowanego CO2 nie mają znaczenia, bo samochody specjalistyczne mają inne zadanie. Jest ich niewiele, więc ich emisja jest marginalna. A na końcu i tak może trafić się jedno Seicento, końcu potrafi rozwalić nawet opancerzone Audi A8. Zastanawiam się, w którym momencie ktoś się zorientuje, że wpychanie silnika elektrycznego wszędzie gdzie się da, jest bez sensu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/04/bmw-i7-zdjecia-premiera-5-1024x683.jpg)
Chyba że ten samochód powstaje tylko po to, żeby polityk, który zakazuje samochodów spalinowych, mógł radośnie mówić, że on już się przesiadł na samochód elektryczny i nie rozumie problemu. Ale prawda, że tak nie jest? Prawda?
![opancerzone bmw i7](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2022/07/opancerzone-bmw-i7.jpg)