Nowa Dacia Sandero i Logan: oto najważniejsze informacje. Logan dostępny tylko z LPG
W czwartek sprawdzę, jak jeździ nowa Dacia Sandero. Jak na razie, dowiedziałem się o tym wozie kilku najważniejszych rzeczy.
Widzieliście już ceny nowej Dacii Sandero? Jeśli nie, znajdziecie je tutaj. W skrócie: start od 40 900 zł, ale wtedy nie ani radia ani klimatyzacji. Biedni ochroniarze z ekip interwencyjnych.
Ile będzie kosztowała Dacia Logan?
Tego jeszcze nie wiadomo, bo ten model trafi na rynek dopiero wiosną. Ceny będą zapewne dość podobne do cen Sandero, ale nie ma się co spodziewać startu od niższej kwoty. Powód jest prosty: bazowe Sandero ma wolnossący silnik o mocy 65 KM, a Logan będzie miał w gamie tylko jedną jednostkę, rozwijającą 100 KM.
W dodatku dostępną tylko z instalacją LPG
Nie będzie benzynowego Logana. Albo gaz, albo uciekaj z salonu, raz, raz: tak pewnie będą mówić sprzedawcy. Nie no, tak naprawdę to nie, żartuję, tak mi się rymowało. Są kulturalni i po prostu zaproponują klientowi Sandero.
LPG w Loganie to instalacja fabryczna zbudowana na komponentach firmy Landirenzo – czyli taka jak np. w testowanym przez nas jakiś czas temu Dusterze.
Nowa Dacia Sandero: co jeszcze warto wiedzieć?
Podczas wirtualnej konferencji przed jazdami testowymi dowiedziałem się też m.in. takich rzeczy.
1. Szerokość wozu zwiększyła się aż o 11,5 cm, a poza tym przód narysowano tak, by Sandero wydawało się jeszcze szersze. Długość nadwozia: 4088 mm. Wysokość zmniejszyła się o 10 mm, a z tyłu: aż o 20, bo linia dachu jest opadająca. Na plus: wygląd i aerodynamika (hasztag emisja CO2), na minus zapewne komfort pasażerów Ubera jadących z tyłu.
2. Prześwit wynosi 133 mm. To dość standardowa wartość dla aut tego segmentu (czyli B). Jeśli to dla kogoś za mało, w salonach będzie czekać także Sandero Stepway, które od podłoża dzieli już 174 mm. To tyle, co np. w Lexusie RX. Oprócz większego prześwitu, Stepway wyróżnia się m.in. plastikowymi nakładkami na zderzaki i bardziej „drapieżnie” uformowaną maską, z głębszymi przetłoczeniami.
3. Dacia zyska nowe elementy wyposażenia. Oprócz reflektorów LED będą to m.in. elektrycznie sterowane okno dachowe, czujnik martwego pola, system dostępu bezkluczykowego albo stoliczki dla pasażerów z tyłu, w Loganie.
4. Nowa Dacia Sandero będzie lżejsza od poprzedniej, ale – jednocześnie – ma się lepiej prowadzić. Podczas szukania oszczędności na wadze, na szczęście oszczędzono materiały wygłuszeniowe. Mało tego: dodano ich więcej, bo nowy model jest przy 130 km/h cichszy od starego aż o 5 dB.
Czy jeszcze coś powinniście wiedzieć?
Nie będę psuł sobie testu Sandero, który napiszę po pierwszych jazdach jeszcze w tym tygodniu. Tam też chcę przemycić trochę ciekawostek, więc już kończę ten artykuł. Dodam jeszcze tylko, że elektryczna Dacia Spring ma być dostępna już wiosną dla firm carsharingowych i jesienią dla całej reszty klientów.