To już 50 lat Nissanów „Z” i GT-R. Przypominamy najciekawsze z nich
Pisaliśmy już o jubileuszowych Nissanach 370Z i GT-R (R35), które Japończycy zaprezentowali z okazji 50-lecia obu serii modelowych. Tym razem pora na zwrot ku przeszłości i przypomnienie sobie kilku ciekawych wersji tych aut.
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nismo-z-tune-przod2.jpg)
Seria „Z”
Nissan Fairlady Z (S30) „Devil's Z”
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nissan-fairlady-z-devils-z.jpg)
Zaczynamy nietypowo, bo od auta, które... nie istnieje naprawdę (pomijając repliki). Pochodzi ono z „Wangan Midnight” - to manga (później zekranizowana), w której Akio Asakura próbuje swych sił w nielegalnych wyścigach na tokijskiej Bayshore Route, należącej do sieci autostrad Shuto Expressway. Akio prowadzi Nissana Fairlady Z (Z31), ale jest to samochód o niewystarczająco dobrych osiągach, by dorównać Tatsuyi Shimie jeżdżącemu Porsche 911 Turbo, nazywanym „BlackBird”.
Główny bohater dostaje informację o porzuconym, uszkodzonym Nissanie S30 stojącym na złomowisku. Auto ma opinię przeklętego, ale pomimo to Asakura odkupuje je i doprowadza do porządku. Granatowy Nissan okazuje się być bardzo szybki dzięki rozwierconemu do 3,1 litra i podwójnie turbodoładowanemu silnikowi.
Nissan 300ZX (Z31) 50th Anniversary
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nissan-300zx-z31-50th-1024x682.jpg)
Coś się nie zgadza... Nissan na 50-lecie, i to w 1984 r.? Wszystko jest w porządku - ten 300ZX był bowiem modelem jubileuszowym na 50-lecie samej marki, a nie modeli serii „Z”.
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nissan-300zx-z31-50th-digital-1024x682.jpg)
Ta wersja powstała tylko na rynek amerykański i kanadyjski, wyprodukowano nieco ponad 5000 sztuk. Jedyne, co klient mógł wybrać, to rodzaj skrzyni biegów (manualna lub automatyczna). Lista wyposażenia opcjonalnego na tym się kończyła, ale w zamian wyposażenie standardowe było bogate. Najważniejszym elementem z tego wszystkiego był cyfrowy panel wskaźników, a także kilka dodatkowych wskaźników na desce rozdzielczej - w tym taki, który pokazywał przeciążenie.
Nissan 300ZX (Z32) Twin Turbo IMSA
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nissan-300zx-imsa-przod-1024x768.jpg)
IMSA to skrót od International Motor Sports Association. Nietrudno zatem zgadnąć, że 300ZX IMSA to model wyścigowy. Ale spójrzcie tylko... Auto niemal nie przypominało egzemplarzy seryjnych. Samochód dzielił z egzemplarzami seryjnymi tylko tylne oświetlenie
By zbudować takie auto, Japończycy poprosili o pomoc ekipę Clayton Cunningham Racing. Ta zbudowała potwora napędzanego podwójnie turbodoładowanym silnikiem V6 o oznaczeniu VG30DETT. Auto początkowo startowało w klasie GTO, później w klasie GTS.
300ZX IMSA okazał się być bardzo skuteczną bronią w rękach Steve'a Millena, wygrywając wiele wyścigów. Auto było do tego stopnia szybkie, że w sezonie 1995 zabroniono Nissanowi stosowania silnika V6 twin-turbo. Zespół powrócił więc z samochodem uzbrojonym w V8 i... wygrał 12-godzinny wyścig Sebring.
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nissan-300zx-imsa-tyl-1024x768.jpg)
Niestety, w wyścigu na torze Road Atlanta Millen brał udział w poważnym wypadku, po którym musiał przerwać karierę kierowcy wyścigowego. W związku z tym wraz z końcem sezonu zakończono program startów wyścigowego Nissana 300ZX.
Nissan 370Zki
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nissan-370zki-1024x639.jpg)
Uważasz, że jesteś szalonym człowiekiem, bo za młodu wmontowałeś 1500-watowy system car-audio do Opla Astry? To patrz na to: oto Nissan 370Zki. Powstał najwidoczniej dlatego, że ktoś uznał, że idealnym pomysłem na przeróbkę Nissana 370Z będzie dodanie mu płóz i gąsienicowego układu bieżnego, czyniąc z niego coś w rodzaju dużego skutera śnieżnego napędzanego 3,7-litrowym V6. Aha, jeszcze jedno: jak na rasowy skuter śnieżny przystało, 370Zki może jeździć bez dachu (no dobra, ze schowanym, ale ciii).
Dzięki silnie zmodyfikowanemu zawieszeniu, prześwit zwiększył się o 3 cale. Za przekazanie napędu na gąsienice odpowiedzialny jest w tym przypadku 7-biegowy „automat”.
GT-R
Nismo Nissan Skyline (R33) GT-R LM
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nismo-skyline-r33-gt-r-lm-przod-1024x576.jpg)
Nismo - czyli Nissan Motorsports International Limited - od lat raczy nas najszybszymi i najbardziej rozbudzającymi zmysły wersjami różnych modeli Nissana. W wersjach Nismo pojawiały się m.in. 350 i 370Z, Juke (a precz mi z tym), czy wreszcie - Skyline'y GT-R. Co specjalnego jest więc w wersji LM?
By się o tym przekonać, wystarczy zerknąć na zdjęcia i przyjrzeć się szerokiemu nadwoziu. Jego tajemnica jest prosta do rozwikłania - model LM powstał w celach homologacyjnych wyścigowej wersji Skyline'a GT-R.
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nismo-skyline-r33-gt-r-lm-tyl-1024x576.jpg)
Niestety, wersja używana w wyścigach nigdy nie powtórzyła sukcesów swego poprzednika, modelu R32 GT-R (który dzięki swym zwycięstwom zyskał przydomek „Godzilla”).
Po zmianach przepisów wielu producentów wycofało się z opracowywania nowych aut na potrzeby wyścigów długodystansowych, w tym tego najważniejszego - w Le Mans. Nismo właśnie wtedy opracowało poszerzonego Skyline'a R33, ale w wyścigu auto nie miało szans z takimi monstrami jak McLaren F1 czy Ferrari F40. W 1996 r. spróbowano ponownie, ale i tym razem bez powodzenia.
Nie zmienia to faktu, że to jeden z najcenniejszych Nissanów Skyline na świecie. Cennych do tego stopnia, że podobno nawet Carlos Ghosn nie mógł się nim przejechać.
Nissan Skyline (R34) GT-R Nismo Z-Tune
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nismo-z-tune-przod2-1024x768.jpg)
Kolejna propozycja od Nismo na naszej liście. Z-Tune to ostatnia wersja Skyline'a R34, którą wypuściło Nissan Motorsports. Zrobiło to w 2005 r., czyli... 3 lata po zakończeniu produkcji modelu seryjnego. Jak zatem doszło do budowy 20 sztuk Nismo? Poproszono firmę-matkę o wznowienie produkcji? Nic z tych rzeczy: po prostu odkupiono z rynku wtórnego 20 sztuk standardowych Skyline'ów GT-R w wersjach V-Spec i V-Spec II.
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nismo-z-tune-tyl-1024x768.jpg)
Auta zostały poddane kompletnej renowacji, której najważniejszym punktem jest silnik - niespełna 2,8-litrowa jednostka pochodząca z wyścigowego Nismo GT500. W prototypowym Z-Tune osiągała ok. 600 KM, w egzemplarzach w finalnej specyfikacji moc została obniżona do mniej więcej 500 KM. Oprócz tego Skyline przygotowany przez Nismo otrzymał też m.in. poprawione zawieszenie, przeprogramowany układ kontroli stabilności i zmodyfikowany napęd 4x4. Dzięki modyfikacjom więcej mocy mogło trafić na przednią oś - miało to czynić jazdę łatwiejszą i zapobiegać niezamierzonym poślizgom.
Nissan GT-R (R35) Spec Bolt
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/r35-gt-r-bolt1-1024x682.jpg)
Gdy Usain Bolt święcił triumfy w zawodach lekkoatletycznych, nawiązał współpracę z Nissanem. Efektem tego było powstanie dwóch specjalnych GT-R-ów. Pierwszy został zaprojektowany z pomocą Bolta, po czym został wystawiony na aukcję, z której dochód trafił do fundacji założonej przez biegacza, wspierającej dzieci i młodzież na Jamajce.
Ciekawostka polega na tym, że zwycięzca licytacji wcale nie odjechał do domu egzemplarzem, który miał przed oczami. Nissan zobowiązał się bowiem, że zbuduje identyczne auto, ale w specyfikacji odpowiadającej wymaganiom kraju, z którego pochodził licytujący.
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/r35-gt-r-bolt-1024x681.jpg)
Obietnicy dotrzymano, a nowy egzemplarz złotego Nissana trafił do Australii. Co zatem stało się z autem z aukcji? Trafiło do Nissan Heritage Collection w mieście Zama (prefektura Kanagawa) w Japonii. Czyli do tego samego miejsca, gdzie opisywany wyżej Skyline GT-R LM.
Ale to nie koniec, bowiem był jeszcze jeden złoty Nissan GT-R... czyli prywatne auto Usaina Bolta. Ten egzemplarz różnił się jednak wyraźnie od tych „aukcyjnych”, ponieważ zastosowano w nim białą tapicerkę zamiast czarnej.
Nissan GT-R LM Nismo
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nismo-gt-r-lm-przod-1024x683.jpg)
Nazwa wygląda znajomo, prawda? Ale to zdradliwe, ponieważ samochód ten nie ma niemal nic wspólnego z opisywanym wyżej poszerzonym Skyline'em (R33) GT-R. Jedyną cechą wspólną obu aut jest ich przeznaczenie: zostały zbudowane z myślą o wyścigu Le Mans.
W tym miejscu okazuje się także, że Nissan GT-R LM Nismo nie tylko nie ma nic wspólnego ze starszym Skyline'em, ale nawet z aktualnie produkowaną generacją GT-R-a. Pierwsza i oczywista różnica to dziwaczny wygląd, któremu bynajmniej nie pomaga fakt, że przednie opony są znacznie szersze od tylnych.
Druga kwestia? Silnik. Wyścigowe Nismo zbudowane w 2015 r. dysponuje zupełnie innym silnikiem - to jednostka VRX30A o pojemności równych 3 litrów, współpracująca z sekwencyjną, 5-biegową skrzynią Xtrac oraz z systemem odzyskiwania energii kinetycznej (KERS).
![Nissan Skyline R34 GT-R Nismo Z-Tune](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/04/nismo-gt-r-lm-1024x683.jpg)
Najważniejsza różnica to przeniesienie napędu. Spodziewacie się, że auto wyścigowe będzie napędzane tylko na jedną oś? Bingo. Na tylną? Błąd! Nissan GT-R LM Nismo jest autem... przednionapędowym.
Nietypowa koncepcja nie sprawdziła się - wyścigówka słabo sprawowała się w boju. Nissan pracował jeszcze nad poprawioną wersją z napędem hybrydowym na sezon 2016, ale projekt zamknięto przed jej dopracowaniem.