Mazda przeprowadziła test: okazuje się, że blachy w jej autach są ocynkowane
W odpowiedzi na zarzuty Jacka Balkana, polski importer Mazdy postanowił przeprowadzić test. W tym celu zdarto lakier do gołej blachy z nowego samochodu, a wycięty kawałek nadwozia przekazano do ekspertyzy w Zakładzie Badań Materiałów Instytutu Lotnictwa w Warszawie.

Jestem oburzony, że zepsuto całkiem dobry samochód, ale rozumiem, że na słowa Jacka Balkana o nieocynkowanych Mazdach trzeba było przygotować merytoryczną odpowiedź. A badania wymagają materiału badawczego – ten właśnie pozyskano z nowej Mazdy 6.
Badanie przeprowadzono metodą mikroskopową nazywaną EDS lub EDX (Energy Dispersive X-Ray). Wykorzystuje się w niej zjawisko polegające na tym, że atomy pierwiastka wzbudzone silnie zogniskowaną wiązką elektronów emitują promieniowanie rentgenowskie o charakterystycznej tylko dla tego pierwiastka długości fali. Tym sposobem można stwierdzić, z jakiego materiału wykonano dany element. Wynik? Okazało się, że blachy Mazdy 6 są zabezpieczone warstwą cynku.
Producent się ogarnął
Takie działania, jakie podjęła Mazda, są raczej rzadkością w polskich realiach. Mało który producent tak poważnie podchodzi do dziennikarskich zarzutów. Inna rzecz, że za Mazdą ciągnie się opinia „marki, która rdzewieje” – pierwsza generacja modelu 3 i 6 zrobiła wiele, by taką złą famę utrwalić. Z drugiej strony – Mercedesy też koszmarnie wręcz rdzewiały (jeżdżę w210 na co dzień, więc wiem co to korozja), a potem producent się „ogarnął” i z modelu na model radykalnie poprawił jakość zabezpieczenia antykorozyjnego. Wygląda na to, że z Mazdą jest podobnie.
Poruszono też kwestię kradzieży i nowych zabezpieczeń antykradzieżowych montowanych przez producenta. Podobno za sprawą zmodernizowanych zabezpieczeń liczba kradzieży rzeczywiście spadła i w latach 2016-2017 skradziono tylko 37 Mazd. Szkoda, że policja przestała udostępniać szczegółowe dane o kradzieżach samochodów z podziałem na marki.