Czas na dobre wieści z Włoch. Fiat Centoventi potwierdzony, znamy jego zasięg
Ostatnio z Włoch nadchodzą same złe wiadomości. Ale ta jest dobra. Znamy już coraz więcej szczegółów na temat elektrycznego następcy Pandy.
![Fiat Centoventi elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/fiat-centoventi-elektryczny-2.jpg)
„Centoventi” znaczy sto dwadzieścia. Taką nazwę otrzyma stylowy, kanciasty samochód elektryczny, który w gamie Fiata prawdopodobnie zastąpi Pandę. Fiat potwierdził, że trafi do produkcji.
Jak wygląda?
![Fiat Centoventi elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/fiat-centoventi-elektryczny-1.jpg)
Oczywiście, nie mamy jeszcze zdjęć wersji w stu procentach produkcyjnej. Muszą nam wystarczyć wizualizacje dość „ostatecznego” modelu koncepcyjnego. Jest kanciasty i po włosku uroczy. Chyba tylko Włosi potrafią narysować coś, co wygląda jak sklejone z klocków Lego, ale nie jest toporne. Możemy się spodziewać, że – tak jak w prototypie – również w wersji produkcyjnej klienci będą mogli wybierać spośród wielu wymiennych, kolorowych paneli nadwoziowych. Ma się je zamawiać przez internet i montować samemu, ale kolor bazowy zawsze pozostanie taki sam, szary. Citroen próbował czegoś podobnego z pierwszym Cactusem. Nie wyszło. Może w Fiacie będzie inaczej. Długość auta: 3,68 m.
![Fiat Centoventi elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/fiat-centoventi-elektryczny-6.jpg)
Co z wnętrzem?
Kokpit prototypu prezentuje się tak, jak na prototyp przystało – czyli futurystycznie. Ale dobrze pokazuje, w którą stronę będzie iść design kokpitów Fiata. Centoventi będzie mieć pewnie podobne wnętrze, jak nowa, elektryczna 500-tka.
![Fiat Centoventi elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/fiat-centoventi-elektryczny-3.jpg)
Pora na zasięg.
Oto jedna z najbardziej ekscytujących danych, które można podać przy samochodzie elektrycznym! Coś czuję, że zasięg tego Fiata wzbudzi zainteresowanie w komentarzach. Bazowa wersja ma bowiem przejeżdżać na jednym ładowaniu niecałe 100 km.
Jasne – można się tłumaczyć, że w mieście mało kto jeździ więcej. Ale 100 km w danych technicznych oznacza pewnie jakieś 60-70 w prawdziwym ruchu, przy niskiej temperaturze, z włączonym ogrzewaniem. Robi się słabo.
Na szczęście do „120-tki” będzie można zamówić (lub wypożyczyć) jeszcze trzy kolejne akumulatory. Każdy oferuje teoretycznie te 100 km zasięgu, więc łącznie, najdroższe egzemplarze dadzą radę pokonać ok. 400 km na jednym ładowaniu.
![Fiat Centoventi elektryczny](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/03/fiat-centoventi-elektryczny-4.jpg)
Cena: ok. 15-18 000 euro.
W przeliczeniu na złotówki daje to od 65 tysięcy złotych w górę. Nieźle. Z taką ceną Centoventi miałoby szanse zawalczyć w klasie najtańszych „elektryków”… choć te 100 km podstawowego zasięgu to naprawdę mało.
Kiedy możemy spodziewać się debiutu? Nie ma ustalonej daty, a znając niechęć Fiata do pośpiechu w kwestii wprowadzania nowych modeli… musimy uzbroić się w cierpliwość. Niektóre źródła mówią, że „120-tka” wejdzie na rynek „przed 2025 rokiem”. Brzmi jak odległa perspektywa, a ostatnie wieści z Włoch i nadchodzący kryzys odbierają resztki optymizmu. Ale trzymamy kciuki.