A ściślej rzecz ujmując: Chevrolet Corvette Callaway Sledgehammer, czyli najszybsza korweta swoich czasów.
![Chevrolet Corvette Callaway Sledgehammer](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/chevrolet-corvette-callaway-sledgehammer-logo.jpg)
W 1988 r. w najlepsze trwała już sprzedaż Chevroleta Corvette C4. Auto stanowiło zupełnie nową jakość w porównaniu do wcześniejszej generacji, a futurystyczna stylistyka sprawiała, że kierowca sportowego Chevroleta gdziekolwiek by się nie pojawił, odczuwał na sobie wzrok gapiów.
![Chevrolet Corvette ZR1 C4](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/12/chevrolet_corvette_c4_1988_bok2-1024x717.jpeg)
Pewien problem mógł natomiast stanowić fakt, że w 1988 r. prace nad topowym, 380-konnym modelem ZR-1 jeszcze nie były ukończone, wobec czego w salonach sprzedaży można było zamówić co najwyżej 240-konną wersję z silnikiem L98.
No chyba, że w formularzu zamówienia zaznaczono opcję B2K
Jeśli tak właśnie było, to samochód przed dostarczeniem go do klienta trafiał najpierw do Callaway Engineering w Old Lyme w stanie Connecticut. Kod pakietu niewiele mówi, zatem wyjaśnię, że chodziło o zamontowanie w Chevrolecie dwóch turbosprężarek, plus oczywiście koniecznego osprzętu i kilku innych drobiazgów. Moc silnika rosła do poziomu mniej więcej 350 KM (byłoby ponad 420, gdyby nie restrykcyjne normy emisji spalin).
Reeves Callaway - założyciel i szef firmy - szykował jednak coś znacznie bardziej specjalnego.
Coś, co nazwano Project Sledgehammer
![Chevrolet Corvette Callaway Sledgehammer](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/chevrolet-corvette-callaway-sledgehammer-przod-bok-1024x683.jpg)
Głównym założeniem projektu było zbudowanie auta zdolnego do pobicia istniejących rekordów prędkości, ale bez rezygnacji z komfortu i przydatności do użytku na drogach publicznych. Prace rozpoczęły się, gdy do firmy przybyła baza konstrukcyjna: Chevrolet Corvette Coupe.
Gdy pojazd dotarł już do Callawaya, uzbrojono go w szereg miłych elementów. Specjalny pakiet karoseryjny i 17-calowe magnezowe felgi Dymag wyróżniały auto na tle seryjnych Corvett, ale najważniejsze kryło się pod maską.
Tym czymś był 5,7-litrowy silnik V8 twin turbo
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/chevrolet-corvette-callaway-sledgehammer-silnik-1024x683.jpg)
No niby żadna to nowość na tle starszych Corvett B2K, tyle tylko, że Callaway Sledgehammer nie miał 350 koni. Nie miał też 550 ani nawet 750. Według oficjalnych danych i zgodnie z normą SAE-net, osiągał on... 892 KM przy 6250 obr./min. oraz 1047 Nm przy 5250 obr./min. Za osiągnięcie takich parametrów odpowiadały m.in. turbosprężarki Turbonetics T04B, dwa intercoolery i komputer sterujący Zytek. Poprawną pracę gwarantowały natomiast m.in. kute tłoki, przygotowany przez Coswortha wał korbowy oraz system smarowania z suchą miską olejową. To oczywiście tylko niewielki wycinek całości; silnik w niewielkim stopniu przypominał jednostkę seryjną.
![Chevrolet Corvette Callaway Sledgehammer](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/chevrolet-corvette-callaway-sledgehammer-bok-1024x683.jpg)
Te potworne parametry były kierowane na tylną oś początkowo za pośrednictwem manualnej, 4-biegowej przekładni Doug Nash z trzema nadbiegami, którą w 1989 r. wymieniono na 6-biegową skrzynię ZF. Ciekawe są tu nawet półosie napędowe - to prototypowe elementy General Motors wykonane z kutego aluminium. Goodyear przygotował też specjalne ogumienie, teoretycznie zdolne do jazdy z prędkością 300 mph, czyli... ponad 480 km/h.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/chevrolet-corvette-callaway-sledgehammer-wnetrze-1-1024x683.jpg)
Czysto teoretycznie, można by takie zamontować do Bugatti Chirona Sport, gdyby tylko taki Chiron istniał w 1988 r.
Trzeba jeszcze w tym miejscu dodać, że choć auto dysponowało niemalże wszystkim tym, co czyniło jazdę po zwykłej drodze komfortowym, to Chevrolet Corvette Callaway Sledgehammer tak naprawdę nigdy nie był dopuszczony do ruchu w normalnym rozumieniu tego określenia, a co jest błędnie powtarzane przez wiele źródeł. Sprostował to w komentarzach pod aukcją... sam Reeves Callaway. Chodziło po prostu o brak systemu oczyszczania spalin. Samochód był więc zarejestrowany, ale jako pojazd eksperymentalny.
![Chevrolet Corvette Callaway Sledgehammer](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/chevrolet-corvette-callaway-sledgehammer-tyl-bok-1-1024x683.jpg)
No dobra, ale co z osiągami?
Istotnie, były rekordowe. Może niekoniecznie przyspieszenie, bo Callaway Sledgehammer potrzebował 3,9 s na sprint od 0 do 60 mph, ale maksymalna prędkość, którą udało się osiągnąć 26 października 1988 r. na mierzącym 7,5 mili długości owalu w Ohio wyniosła 254,76 mph, co daje... 409,9 km/h. Tak, to szybciej niż w przypadku Bugatti Veyrona, w czymś, co zaczęło swoje życie jako zwykły Chevrolet Corvette i poza silnikiem aż tak bardzo się od niego nie różniło. Za kierownicą podczas próby siedział ś.p. John Lingenfelter, którego nazwisko zapewne też kojarzycie - był on założycielem innej firmy zajmującej się tuningiem aut General Motors, Lingenfelter Performance Engineering.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/chevrolet-corvette-callaway-sledgehammer-dane-768x1024.jpeg)
To może być jedno z najdroższych aut w historii serwisu BringaTrailer.com
Do końca aukcji pozostało 10 dni, a już w tej chwili najwyższa oferta opiewa na... ponad 425 tys. dol. (z grubsza 1,6 mln zł). Jeśli wierzyć informacjom które znalazłem, to nie jesteśmy jeszcze nawet w połowie tego, ile projekt Sledgehammer kosztował (400 tys. dol. w 1988 r., co daje ponad 890 tys. dol. w 2021 r.), ale nie mam wątpliwości, że ten poziom zostanie przekroczony, i to znacznie.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2021/05/chevrolet-corvette-callaway-sledgehammer-przod-bok2-1024x683.jpg)
I choć auto nie ma dziś już ani opon zdolnych do jazdy z prędkością 300 mph, ani oryginalnego bodykitu (jego przednia część została zastąpiona standardowym elementem pakietu AeroBody), to nadal jest to jedyny taki samochód na świecie. A amerykańskich wahadłowców zbudowano 6, z czego 4 istnieją do dziś - no mówiłem, że to jakaś masówka. A, i jeszcze jedna sprawa:
napisałem cały wpis o Sledgehammerze bez wklejania tego teledysku.
(musiałem)