Marzenie kierowców spełnione. Odcinek A2 zostanie rozbudowany
Kierowcy podróżujący autostrady A2 między Łodzią a Warszawą narzekają na dużą ilość samochodów na drodze. GDDKiA zapowiada rozbudowę.

Każdy, kto regularnie przejeżdża odcinkiem autostrady A2, znajdującym się między Łodzią a Warszawą wie, że przydałyby się tam dodatkowe pasy ruchu. Pojazdy często poruszają się w małych odstępach i wolniej niż zakłada dozwolona prędkość. GDDKiA właśnie uzyskało komplet decyzji pozwalających na ogłoszenie przetargu i rozbudowę.

Rozbudowa A2 na odcinku Łódź – Warszawa
Wojewoda Łódzki wydał brakującą decyzję ZRID dotyczącą odcinków na terenie woj. łódzkiego. GDDKiA zdobyło więc ostatnie zezwolenie niezbędne do rozpoczęcia rozbudowy. Następnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu, który wyłoni wykonawcę. Chodzi o rozbudowę ważnego odcinka autostrady A2 zlokalizowanego między Łodzią i Warszawą, a dokładniej na budowie trzecich pasów ruchu.
Co ciekawe, w planach projektowych uwzględniono taką możliwość już wiele lat temu. Rezerwa terenu pozwoli na budowę dodatkowych pasów i zredukowanie natężenia skumulowanego na dwóch od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków. GDDKiA planuje też rozbudowę biegnącą do węzła Konotopa, gdzie znajdą się aż cztery pasy.
Oprócz poszerzenia jezdni na długości 89 km dodatkowe prace zostaną przeprowadzone na wysokości węzła Łodzi Północ. To właśnie tam autostrada A2 przecina się z A1. GDDKiA stwierdziło, że w tym miejscu autostrada nie wymaga rozbudowy (są tu już trzy pasy ruchu), ale mimo to wymieni nawierzchnię na odcinku 3 km.
Prąd zapewnią źródła odnawialne
GDDKiA chce, by rozbudowany odcinek autostrady A2 wykorzystał instalację OZE, czyli energię odnawialną. Takie rozwiązanie ma zapewnić wystarczającą ilość energii do oświetlenia 92 km autostrady i obsługiwania stacji meteorologicznych. Jak widać, warto było jedynie czekać 13 lat na remont trasy, którą codziennie porusza się od 50 do 100 tys. kierowców…
„Nie od razu Kraków zbudowano”, dlatego rozbudowa będzie wymagać czasu – o ile w ogóle znajdzie się wykonawca. GDDKiA przyznaje, że będzie to jedna z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych inwestycji ostatnich lat. Oczywiście prace mają odbywać się bez ograniczenia przepustowości.
Przy rozbudowie autostrady A2 sami narzucamy sobie jeszcze wyższe wymagania niż poprzednio. Aby maksymalnie ograniczyć utrudnienia dla kierowców, przez cały czas trwania budowy, dla każdego z kierunków, zarówno w stronę Warszawy, jak i Poznania, dostępne będą po dwa pasy ruchu. To absolutnie konieczne, aby przejazd między stolicą i centrum kraju odbywał się możliwie sprawnie i bez poważniejszych zakłóceń – pisze GDDKiA.
Dotychczasowe osiągnięcia i dalsze plany dotyczące rozbudowy autostrady A2 wyglądają następująco:
- 30 sierpnia 2023 roku podpisano umowę na projekt rozbudowy,
- 29 października 2024 roku złożono wnioski o wydanie decyzji ZRID,
- 2 kwietnia 2025 roku Wojewoda Mazowiecki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. mazowieckiego,
- 30 maja 2025 roku Wojewoda Łódzki wydał decyzje ZRID dla odcinków na terenie woj. łódzkiego,
- czerwiec/lipiec 2025 roku – ogłoszenie przetargu na roboty budowlane,
- I. połowa 2026 roku – podpisanie umowy z wykonawcami poszczególnych odcinków i rozpoczęcie rozbudowy,
- II. połowa 2028 roku – zakończenie robót.
Dowiedz się więcej o autostradzie A2: