Widzieliśmy „Polskie Porsche” Patryka Mikiciuka. Jest w dobrych rękach
Porsche jest restaurowane w naprawdę ciekawym towarzystwie. Stoi obok niego m.in. prototypowe Iso Grifo, a z tego miejsca wyjechał już np. jedyny na świecie Bentley Azure kombi. Sprawdziliśmy, jak wygląda praca w takim miejscu. To już nie warsztat, to nowoczesne, duże przedsiębiorstwo, wykorzystujące najnowocześniejszą technologię.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-86.jpg)
Jeżeli śledzicie Autobloga i motoryzacyjne kanały na YouTubie, a przede wszystkim interesujecie się tym, co dzieje się obecnie w motoryzacji w Polsce, zapewne słyszeliście o projekcie „Polskiego Porsche”, prowadzonym przez Patryka Mikiciuka. W skrócie: Patryk znalazł egzemplarz 911 z 1969 r, który od czasów głębokiego PRL-u jeździł po polskich drogach. Samochód był potwornie zaniedbany, po kilku wątpliwej jakości naprawach blacharskich i miał m.in. części od Żuka, więc zapadła decyzja o przeprowadzeniu jego kompleksowej renowacji. Tak naprawdę mówimy tu prawie o zbudowaniu nowego samochodu od zera. Taki projekt musi być przeprowadzony w profesjonalnym warsztacie.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-02.jpg)
Padło na ABcar Oldtimers w podwarszawskiej Jabłonnie.
Gdy przyjeżdża się do zakładu, gościa nie wita żaden wielki szyld. Jak mówi Tomasz Burdziakowski, właściciel firmy, taka reklama po prostu nie jest w tym wypadku potrzebna. Miłośnik motoryzacji z pewnością zorientuje się jednak, że dobrze trafił: wystarczy spojrzeć na zawartość podwórka. Zabytkowe Mercedesy, Bentley, a nawet… żółty AMC Matador. To jednak dopiero zapowiedź tego, co kryje się w środku.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-58.jpg)
Po wejściu na klientów czekają wygodne kanapy i kominek. Na zewnątrz było potwornie zimno, więc miałem ochotę przez chwilę poogrzewać się przy ogniu, ale nie było na to czasu: w firmie było bardzo wiele do obejrzenia.
Na Modlińskiej znajdują się dwie hale serwisowe.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-12.jpg)
Firma ma jednak jeszcze kilka różnych oddziałów, w których prowadzone są różne prace. To nie dziwi, ponieważ – jak mówi właściciel firmy – rocznie do klientów trafia 50 aut. To wymaga miejsca, ABcar Oldtimers to naprawde duże przedsiębiorstwo. Jeśli komuś renowacja samochodów zabytkowych kojarzy się z ciasnymi, ciemnymi warsztatami, najwyraźniej nie był w Jabłonnie.
W hali: najwspanialsze samochody sportowe z lat 50, 60 i 70.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-08.jpg)
Spacer po dwóch halach jest lepszy niż wizyta w dobrym muzeum motoryzacji. Z jednej strony – Corvette C1. Z drugiej – Jaguar E-Type. Dalej: Maserati 3500 GT, Mercedes „Pagoda”, aż wreszcie, dwa najbardziej niesamowite samochody: prototypowe Iso Grifo i Facel Vega II. Wszystkie w trakcie prac, odbudowywane zgodnie z tym, jak wyjechały z fabryki.
Ale renowacja to nie jedyny obszar działalność firmy.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-04.jpg)
„Tradycyjne” odbudowywanie samochodów zabytkowych to jedno. Inną, wciąż zyskującą na popularności niszą na rynku jest przebudowywanie klasycznych aut. To oznacza, że z ABcar można wyjechać taką wariacją na temat danego modelu, jaką tylko chcemy.
Warunek jest tylko jeden: modyfikacje muszą być zaakceptowane przez właściciela firmy.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-22.jpg)
Jak mówi Tomasz Burdziakowski, „nie wyjedzie od nas żaden samochód, który nie będzie mi się podobał”. To może brzmieć dziwnie, ale właściciel zapewnia, że chodzi o to, by nie tworzyć żadnych „potworków” i pomników bezguścia. Klient na etapie wymyślania projektu i ustalania szczegółów jest na bieżąco prowadzony przez doświadczonych pracowników firmy, którzy doradzają w sprawie tego, jak samochód ma wyglądać i jak ma być skonfigurowany. Do procesu konfiguracji wrócimy jednak za chwilę. Teraz spójrzmy na to, co może zostać zbudowane w ABcar.
Po pierwsze – Porsche 911 RS.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-09.jpg)
Jeżeli ktoś zawsze marzył o oryginalnym RS-ie, ale nie było mu dane takiego znaleźć, może nadrobić zaległości. Rocznie z zakładu ABcar wyjeżdża kilkanaście sztuk Porsche 911 przebudowanych na wersję RS. Modyfikacje są wykonywane w stu procentach zgodnie ze specyfikacją fabryczną.
Po drugie – elektryczne Porsche 914.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-31.jpg)
Czy przyszłością samochodów zabytkowych jest ich przerabianie na modele elektryczne? Całkiem możliwe, że kiedyś to będzie jedyna możliwość, by nimi jeździć. Póki co takie projekty należy traktować w kategorii ciekawostki. Wyjątkowo dobrej, trzeba przyznać. Jak mówią przedstawiciele firmy, konstrukcja nieco zapomnianego Porsche 914 jest wprost idealna pod to, by przerobić taki samochód na elektryczny. Pierwszy egzemplarz jest w trakcie tworzenia. W planach – krótkoseryjna produkcja. Chętnych zapewne nie zabraknie, zwłaszcza w krajach skandynawskich.
Po trzecie – co tylko klient sobie zażyczy.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-16.jpg)
W jednej z hal obejrzałem akurat coś, co na pierwszy rzut oka wygląda jak karoseria Forda Mustanga z pierwszych serii. Właściciel firmy wytłumaczył mi jednak, że to nadwozie jest większe – bo klient zażyczył sobie czegoś takiego. Pod maskę tego auta trafi silnik o szalonej mocy 1100 koni mechanicznych.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-18.jpg)
Moim ulubionym projektem (niestety, widziałem go tylko na szkicach) był jednak dość współczesny Bentley Azure, przerobiony na wersję kombi. Właściciel tego samochodu uwielbia podróże ze swoim dużym psem. W klasycznym Azure było im niewygodnie, więc zlecili stworzenie wersji, która w fabryce nigdy nie powstała. Prawie jak samochody dla Sułtana Brunei. Za to klienci firmy ABcar pochodzą zazwyczaj ze Szwecji, Belgii czy Holandii.
Jak wygląda proces projektowania takiego auta?
W trakcie wizyty w ABCar poznałem Bartłomieja Błaszczaka, dyrektora do spraw desingu i inżynierii. Pokazał mi swoją „deskę kreślarską”, czyli komputer z najnowszym oprogramowaniem. Z takiego samego korzysta się w centrach projektowych największych i najbardziej znanych marek samochodowych.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-35.jpg)
Do tworzenia jedynych na świecie egzemplarzy samochodów – ale także do odbudowywania starych, rzadkich modeli – używa się zarówno owoców pracy „tradycyjnych” rzemieślników, jak i – w bardzo dużym stopniu – najnowocześniejszej technologii. Jeżeli jakiejś części nie da się już kupić, najlepiej jest ją po prostu wydrukować na drukarce 3D.
Przy projektowaniu auta korzysta się także z technologii VR.
Zarówno inżynierowie jak i klienci mogą za sprawą wirtualnej rzeczywistości usiąść w danym samochodzie i sprawdzić, czy jest w nim wygodnie. Podczas projektowania karoserii trzeba zwracać uwagę nie tylko na to, jak całość wygląda, ale i np. czy w środku zmieści się ktoś wysoki albo czy wielkość szyb i słupków zapewnia odpowiednią widoczność. Nowoczesna technologia daje możliwości sprawdzania i poprawiana tych rzeczy na bieżąco.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-33.jpg)
Klient może także na ekranie komputera obejrzeć swoje auto i dokładnie je skonfigurować. Dobiera wtedy kolor, tapicerkę, wykończenie detali czy np. wysokość opon i rozmiar felg. Jak mówią przedstawiciele firmy, rekordzista na etapie projektu aż siedmiokrotnie zmieniał zdanie na temat tego, jak całość ma wyglądać. No cóż – nasz klient, nasz pan.
A co z Porsche Patryka Mikiciuka?
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-87.jpg)
Oczywiście je obejrzeliśmy. Praca wre, a całość coraz mocniej przypomina samochód. Na pohybel tym, którzy twierdzili, że całość najlepiej będzie zezłomować. Ale do tematu Porsche jeszcze wrócimy. Mamy dla was kilka ciekawostek i niespodziankę.
![ABcar Oldtimers](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/abcar-oldtimers-91.jpg)