Uczyń świat lepszym miejscem i zamów sobie wyrzutnię rakietową przerobioną na wóz kempingowy
Po co jechać na wakacje kamperem bazującym na Fiacie Ducato i obdzwaniać kempingi w poszukiwaniu dogodnego miejsca, skoro w zamian można pojechać wozem kempingowym zbudowanym na bazie samobieżnej wyrzutni rakietowej dokąd tylko nam się zamarzy? No, może poza centrami niewielkich włoskich miasteczek.
![ciężarówka MAN 8x8](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/05/desert-challenger-logo.jpg)
Jako specjaliście od pojazdów kempingowych (byłem na kempingach 2 razy w życiu - ostatni raz jako nastolatek kilkanaście lat temu - więc oczywistym jest, że mogę się uważać za eksperta), przypadło mi zadanie przyjrzenia się kolejnemu pojazdowi tego typu. Wiadomo, epidemia epidemią, ale o wakacjach pomyśleć trzeba. A cóż może być lepszego niż wypad na wakacje 8-kołową ciężarówką?
![ciężarówka MAN 8x8](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/05/desert-challenger-przod-1024x605.jpg)
To oczywiste: wypad na wakacje 4-osiowym kamperem zbudowanym na bazie wyrzutni rakiet.
Takie konstrukcje oferuje firma Action Mobil z Austrii. W ofercie są też oczywiście mniejsze modele wozów kempingowych, ale w końcu nie po to otworzyliście ten artykuł, by czytać tu o rachitycznych 2-osiowych kamperach na bazie Mercedesa Arocs.
Model, który widzicie na zdjęciach, nosi nazwę Desert Challenger. Zbudowano go na podwoziu MAN KAT 1 A/1 z napędem 8x8 - to pojazd, który był używany nie tylko przez Bundeswehrę, ale także przez wojska lądowe Stanów Zjednoczonych. Jedna z jego wersji była nawet przystosowana do przewożenia (i oczywiście wystrzelenia) taktycznych pocisków balistycznych Pershing II, zdolnych do przenoszenia głowic nuklearnych (i wycofanych ze służby w 1991 r.).
Desert Challenger mierzy 12 m długości, 3 m szerokości i 4 m wysokości. Nie są to może szczególnie praktyczne wymiary w warunkach miejskich, ale w terenie schodzą na drugi plan. A przynajmniej jest sporo miejsca we wnętrzu pomieszczenia mieszkalnego. Ba - zabudowę można jeszcze poszerzyć podczas postoju o 5 m.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/05/desert-challenger-wnetrze-1024x605.jpg)
Po stronie zalet można z pewnością zapisać spory zasięg - przynajmniej z punktu widzenia kierowców samochodów osobowych.
Action Mobil nie podaje co prawda zużycia paliwa pojazdu, ale to nie szkodzi - zbiornik mieści 2500 l paliwa. Niewiele mniejszy jest zbiornik na wodę - pomieści 2400 l. Do tego 66 kg gazu i akumulatory o łącznej pojemności 1000 Ah - te ostatnie mogą być ładowane przy pomocy spalinowego generatora prądu. Masa własna całości sięga 30 t, z czym musi sobie poradzić 600-konny silnik Diesla - prawdopodobnie to jednostka V8 lub V10 MAN-a.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/05/desert-challenger-kuchnia-1024x605.jpg)
Póki co zbudowano tylko jeden egzemplarz potężnego wozu kempingowego.
Nie byłoby w tym nic nadzwyczaj dziwnego (zwłaszcza jeśli wspomnimy o orientacyjnej cenie rzędu 1,75 mln dol. - choć zapewne górna granica jest przesunięta znacznie wyżej), gdyby nie fakt, że pojazd ze zdjęć powstał 5 lat temu. Od tego czasu nie pojawiły się w sieci żadne informacje dotyczące kolejnych egzemplarzy - choć oczywiście istnieje teoretyczna możliwość, że ktoś sobie coś takiego kupił i się nie pochwalił. Inna rzecz, że raczej trudno wyjechać na wakacje niezauważonym, prowadząc 12-metrową, 30-tonową ciężarówkę.
![ciężarówka MAN 8x8](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2020/05/desert-challenger-przod2-1024x605.jpg)