REKLAMA

Nie rób tego swoim oponom. Tych uszkodzeń nie dasz rady naprawić

Uszkodzenie opony to zawsze spory problem. Niektórych uszkodzeń lepiej nie naprawiać.

Nie rób tego swoim oponom. Tych uszkodzeń nie dasz rady naprawić
REKLAMA
REKLAMA

Opona to wspaniała rzecz. To, że opony zapewniają jedyny kontakt z nawierzchnią to jedno, ale w dużej mierze odpowiadają też za bezpieczeństwo czynne i za komfort. I w związku z tym są zdecydowanie bardziej skomplikowane konstrukcyjnie, niż można by się spodziewać. Wystarczy wspomnieć, że poza samą gumą opona ma w składzie m.in. tekstylia czy stalowe druty.

To jednak rodzi pewien problem, gdy weźmiemy pod uwagę ewentualne uszkodzenie opony

Opony w większości przypadków nie są jakoś nad wyraz delikatne, ale jednak czasem się zdarzy jakieś uszkodzenie - a to w bieżnik wbije się jakiś wkręt, a to pojawi się gdzieś dziura, a to bąbel z boku opony. I tu dochodzimy do sedna:

Czy każda uszkodzona opona może zostać naprawiona?

uszkodzenie opony

Odpowiedź brzmi: nie. Sprawa jest w dużym stopniu związana z tym, o czym wspomniałem wcześniej, czyli z konstrukcją opony. Choć bieżnik jest częścią stykającą się z nawierzchnią, to właśnie on stanowi obszar, w którym można „podziałać”, jeśli coś się stanie - np. w oponie utkwi wkręt lub przedziurawi się w inny sposób.

Technologia naprawy w takiej sytuacji polega na usunięciu niepożądanego elementu, a następnie załataniu uszkodzenia - do tego celu używa się materiałów wulkanizacyjnych. Istnieje też metoda zwana sznurkowaniem, gdzie do likwidacji uszkodzenia używa się wulkanizacyjnego sznura butylowego - jest ona możliwa do wykonania we własnym zakresie, jako że nie jest wymagane ściągnięcie opony z felgi.

Należycie wykonane sznurkowanie (lub załatanie opony w zakładzie wulkanizacyjnym) pozwala na dalszą eksploatację opony w normalnych warunkach. Trzeba tu jednak dodać, że rozmiar uszkodzenia przed naprawą nie powinien przekraczać 5 mm średnicy. Wiele zakładów wulkanizacyjnych odmawia też napraw w przypadku opon typu RunFlat, a także w przypadku samochodów o wysokich osiągach - w obu tych przypadkach właściciela/użytkownika pojazdu może czekać wydatek związany z zakupem nowej opony lub opon.

uszkodzona opona

Należy zaznaczyć, że poważniejsze uszkodzenia w obrębie bieżnika także nie są możliwe do naprawy - przykładowo jeśli opona zostanie uszkodzona w taki sposób, że klocek lub klocki bieżnika „odkleją się”, odsłaniając kord - taka opona nadaje się wyłącznie na śmietnik.

Opona uszkodzona z boku jest co do zasady nienaprawialna

Dotyczy to zarówno powstania charakterystycznych bąbli, jak i uszkodzeń innego typu, np. rozerwania czy odsłonięcia wewnętrznej konstrukcji w inny sposób. W zasadzie jedynym wyjątkiem, gdzie można znaleźć zakład, który podejmie się naprawy, jest nakłucie opony czymś bardzo cienkim, np. szpikulcem - nie jest to jednak naprawa tak szybka jak w przypadku tej przeprowadzanej przy bieżniku.

uszkodzona opona
Szanse na naprawę tak uszkodzonej opony należy ocenić jako zdecydowanie niewysokie.

Wszelkie inne próby naprawiania ogumienia uszkodzonego z boku nie tylko są niezalecane, ale po prostu skrajnie odradzane - a każdy, kto się tego podejmuje lub, o zgrozo, proponuje to klientom, powinien... powinien przestać. Wybaczcie, przypomniałem sobie, że nie bardzo wypada używać tu niecenzuralnego słownictwa.

Zadbaj trochę o opony

REKLAMA

Zapomnij o gwałtownym atakowaniu krawężników czy o jeździe przez największe dziury i wyrwy jakby jutra miało nie być. To znacznie zwiększa ryzyko nieodwracalnego uszkodzenia opon. Ale jeśli już z jakiegoś powodu skończysz z uszkodzoną z boku oponą - mentalnie przygotuj się na większy wydatek. Nie bądź sknerą i nie próbuj szukać głupich oszczędności. Po prostu wymień oponę lub opony.

Zdjęcie główne: ArtPhoto_studio, www.freepik.com

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA