REKLAMA

Pininfarina zaprojektowała tego SUV-a. A przecież to jest chińska kopia chińskiej kopii brytyjskiego auta

Producenci samochodów w Chinach powstają jak grzyby po deszczu. Tym razem świeży, dwuletni startup Polestones Automobiles pokazał "zupełnie nowego” SUV-a Polestones 01 i z dumą obwieszcza, że za projekt odpowiedzialna jest Pininfarina. Wszystko fajnie, ale ja taki samochód już gdzieś widziałem...

Pininfarina SUV chiński
REKLAMA
REKLAMA

O tym, że chiński przemysł ma dość luźne podejście do takich pojęć jak prawa autorskie czy cudzy projekt, wiemy nie od dziś. Tamtejszy rynek motoryzacyjny przeżywa obecnie niesamowicie dynamiczny wzrost i zdarza się, że dalekowschodni projektanci czasem „zainspirują” się samochodami z Europy, czy z USA. Jednym z chętniej kopiowanych projektów jest nowy Land Rover Defender. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Jetour Traveller, BYD YangWang U8, czy BAIC Jishi 01.

To jest Polestones 01 albo BAIC Jishi 01. Sam już nie wiem - oba mają nawet to samo logo

Każdy z nich wygląda jak mniej lub bardziej udana kopia Defendera, a ten ostatni to w zasadzie wygląda identycznie jak bohater tego wpisu, czyli Polestones 01. Jak na moje oko, to Polestones jest po prostu kopią BAIC-a (albo odwrotnie?), który z kolei jest kopią (albo chińską wersją) Land Rovera Defendera. I tym śmiechom oraz dokazywaniom z chińskiej kreatywności przy projektowaniu „unikatowych” modeli nie byłoby końca, ale w tym słoiku miodu jest pewna łyżka dziegciu. Mianowicie Polestones twierdzi, że ten „unikat” został zaprojektowany przez Pininfarinę. Te wiadomość szerzy portal carnewschina.com powołując się na oficjalny komunikat prasowy. Zresztą potwierdza to studio projektowe:

Zaraz zaraz, czyżby chińska kopia chińskiej kopii brytyjskiego SUV-a miałaby być projektem Pininfariny? Przecież to niemożliwe, prawda? Prawda?

Za projekt odpowiada Pininfarina Shanghai, czyli chiński oddział włoskiego biura projektowego. Miałoby to sens, że Włosi zbudowali zespół w Chinach, biorąc pod uwagę, ile projektów jest w stanie wchłonąć ten rynek. Okazuje się, że Pininfarina jest na dalekim wschodzie dłużej, niż byśmy się tego spodziewali.

Na oficjalnej stronie projektanta dowiedziałem się, że rozwój chińskiego rynku motoryzacyjnego w ciągu ostatnich dziesięcioleci skłonił Pininfarinę do otwarcia biur w Chinach jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, oraz że firma była pierwszym niezależnym włoskim domem projektowym, który podpisał umowę z Chinami w 1996 r. Od tego czasu Pininfarina rozszerza zakres swojej działalności, rozwijając partnerstwa z producentami samochodów, a w 2010 r. firma zdecydowała się otworzyć Pininfarina Automotive Engineering (Shanghai) Co. Ltd. w sercu dzielnicy motoryzacyjnej Szanghaju. Pininfarina zatrudnia w stolicy Chin zespół profesjonalistów działających w różnych obszarach inżynierii i designu oraz współpracuje obecnie z różnymi klientami, takimi jak BAIC, Brilliance, Chery, FAW, Foton, JAC, SGM

A więc jednak Pininfarina

Jeżeli BAIC jest na liście klientów Pininfariny, to nie ma wątpliwości, że chińska odnoga włoskiego biura projektowego maczała palce przy Jishi 01. A skoro Polestones po prostu jest taki sam jak BAIC, to w sumie czemu by nie reklamować Polestones 01 jako projektu Włochów.

Z tej perspektywy Chińczyk wygląda po prostu jak Defender

Reasumując - że Polestones pokazuje coś identycznego jak BAIC, to mnie wcale nie dziwi. W zasadzie to po prostu nie moja sprawa, bo tam w Chinach też istnieją fuzje i współprace. Równie dobrze może się okazać, że np. obie marki należą do jednego konglomeratu. Martwi mnie co innego. Jeżeli ten BAIC Jishi 01 i Polestones 01 faktycznie zostały narysowane przez Pininfarinę Shanghai, to nie jest dobrze. Bo to oznacza, że legendarny włoski dom projektowy tworzy niezbyt oryginalne dzieła i jeszcze chwali się tym w social mediach.

REKLAMA
REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA