Ćwiartka lub dwie mogą być zbawieniem dla właścicieli Subaru. Przynajmniej kilku
Na facebookowej grupie prywatnej Subaru Klub Polska pojawił się ciekawy post, który może zainteresować kilku właścicieli starszych Subaru. Konkretnie Subaru Imprez 22B STi - lub innych Imprez z nadwoziami coupe.

Jeśli miałeś kiedyś kolizję lub wypadek lub po prostu interesujesz się kwestiami związanymi z blacharstwem (zakładam, że nie mówimy o cięciu aut kradzionych), z pewnością masz świadomość o istnieniu czegoś takiego jak ćwiartki nadwozia. Zwykle jeśli samochód potrzebuje takiej ćwiartki, to pozyskuje się ją z auta-dawcy, które do niczego innego poza byciem źródłem części już się nie nadaje.
Bywa jednak i tak, że dysponujemy autem na tyle rzadkim, że o jakichkolwiek elementach blacharskich zwykle możemy pomarzyć, podobnie jak o dawcach. W efekcie albo blacharze muszą być zarazem cudotwórcami, albo - Boże, miej nas w opiece - fanami szpachli.
Weźmy np. takie Subaru Imprezę 22B STi

Tych aut powstało tylko kilkaset, z czego największa partia - 400 egzemplarzy - trafiło oryginalnie na rynek japoński. Impreza 22B STi powstała, by uczcić 40-lecie marki Subaru, a także zdobycie po raz 3. z rzędu mistrzostwa wśród producentów w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata (WRC).
Dziś takie Imprezy są wręcz ekstremalnie drogie (kosztują od kilkuset tysięcy do nawet ponad miliona złotych), ale jeżdżą przy tym do tego stopnia świetnie, że aż szkoda kisić je w garażu. A jazda zawsze niesie ze sobą ryzyko jakichś uszkodzeń... lub po prostu pojawienia się rdzy, z odporności na którą starsze auta Subaru nie słynęły, wliczając w to 22B (choć np. egzemplarze przeznaczone na rynek brytyjski były nieco lepiej zabezpieczane od JDM-ów).
To wszystko sprawia, że może pojawić się zapotrzebowanie na ćwiartki nadwozia
Subaru Impreza 22B STi jest o tyle wyjątkowe, że nie dość że powstało na bazie i tak niezbyt często spotykanej wersji WRX STi Type R z nadwoziem coupe, to jeszcze zostało poszerzone o 80 mm. O ile uszkodzenie lub zwykła chęć wymiany przednich błotników nie jest jakimś ogromnym problemem, bo dostępne są elementy laminatowe (choć to temat raczej dla właścicieli replik 22B niż egzemplarzy oryginalnych), to tylna ćwiartka... no, tylna ćwiartka to powinna być metalowa, kropka. I właśnie na takie elementy rozpoczął zbieranie zamówień jeden z klubowiczów Subaru Klub Polska.

Jak wspomina w swoim poście jego autor, elementy będą produkowane na prasie, nie ręcznie - i będą tej samej grubości co oryginalny element, tj. 0,8 mm. Cena za dwie ćwiartki ma wynosić około 3500 euro netto czyli według obecnego kursu nieco ponad 14600 zł netto, do kompletu będzie też dostępna faktura VAT.
Nowe ćwiartki oczywiście mogą przydać się nie tylko właścicielom Imprez 22B i ich replik
To także ciekawa opcja dla wszystkich tych, którzy chcieliby po prostu poszerzyć swoje Imprezy coupe - tyle że do kompletu będą jeszcze potrzebować przednich błotników, choćby wspomnianych laminatów. Autor posta wspomina także, że niedługo do jego oferty dołączą również spoilery wzorowane na oryginalnych elementach 22B STi - co też może być dla kogoś przydatną informacją, jako że ten wariant Imprezy różnił się od innych także spoilerem i maską, więc i te elementy jako OEM-y w zasadzie nie występują na rynku.
Czy mam jakieś słowo komentarza do tej oferty? A jakże, mam:
bardzo dobrze.
Zdjęcie główne: Tommi40, BringaTrailer.com