REKLAMA

Oś portalowa - nie tylko do off-roadu. Codziennie mijasz mnóstwo pojazdów z tym rozwiązaniem

Jeśli dotąd kojarzyłeś osie portalowe głównie z terenowymi potworami pokroju Hummera H1 i Unimoga, to bardzo dobrze. Ale znajdziesz je też choćby w... zwykłym autobusie niskopodłogowym.

oś portalowa
REKLAMA

Choć mnóstwo samochodów terenowych radzi sobie doskonale w trudnych warunkach pomimo zupełnie konwencjonalnych osi, czasem dałoby się lepiej. To samo można powiedzieć o autobusach - no fajnie, że są, że wożą mnóstwo pasażerów... ale te schodki i w ogóle, nie dałoby się ogarnąć czegoś niskopodłogowego? No jasne, że by się dało!

REKLAMA

Ale potrzebne będą osie portalowe

Oś portalowa to rodzaj konstrukcji osi, w której oś napędowa nie znajduje się w jednej linii z osią obrotu kół, lecz jest umieszczona wyżej lub niżej - zależnie od zastosowania.

Tom-b, Public domain, via Wikimedia Commons

Napęd przenoszony jest na koła za pomocą przekładni pośredniczącej. Może ona zapewniać zmianę przełożenia - jak w przypadku tzw. zwolnic stosowanych we wspomnianych terenówkach - lub tylko zmianę prześwitu, jak w przypadku niskopodłogowych autobusów miejskich. Same te dodatkowe przekładnie są - zależnie od pojazdu - zębate lub planetarne.

oś portalowa
Zbliżenie na zwolnicę Freightlinera (Mercedesa) Unimog z 1988 r. W obudowie znajdują się koła zębate o różnej średnicy, które oprócz przesunięcia osi obrotu kół pozwalają na zwiększenie momentu obrotowego na kołach. / zdjęcie: 1600veloce, BringaTrailer.com

Osie portalowe kojarzycie pewnie głównie z pojazdami spalinowymi, ale nic nie stoi na przeszkodzie zastosowania tutaj napędu elektrycznego - i tutaj ponownie dobrym przykładem są autobusy miejskie.

Zdjęcie z Archiwum Allegro (sprzedający: danzlom). Przedstawia oś portalową (most) ZF AV 132/80 stosowaną w spalinowych autobusach niskopodłogowych. Zwróćcie uwagę, że tutaj oś obrotu kół znajduje się wyżej, niż faktyczna oś napędowa.
REKLAMA

Zalety osi portalowych są raczej oczywiste, ale czy są też wady?

Są, a jakże - większe opory toczenia, bardziej skomplikowane serwisowanie, wyższa masa własna, wyższe zużycie paliwa... czyli generalnie rzecz biorąc, drobiazgi biorąc pod uwagę zalety, na których nam zależy. Do wielu samochodów - na Garbusach począwszy a na nowym Fordzie Bronco skończywszy, można kupić gotowe zestawy do konwersji pojazdu na osie portalowe, co jest niegłupim pomysłem, jeśli ktoś sporo jeździ w terenie w nad wyraz skalistym terenie - lub jeśli chce zwiększyć głębokość brodzenia. Zestawów do obniżania pojazdu przy pomocy osi portalowych co prawda nie widziałem, ale kto wie, może gdyby dobrze poszukać to by się coś znalazło... Tak czy owak, wiesz już, co to jest oś portalowa i do czego służy. Takie proste, a takie sprytne, prawda?

Zdjęcie główne: SpeedAddict502, BringaTrailer.com

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-26T17:01:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T15:52:27+02:00
Aktualizacja: 2025-06-26T11:00:48+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T17:09:37+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T16:26:47+02:00
Aktualizacja: 2025-06-25T11:54:39+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA