Oto aplikacja, która za 120 euro skasuje ci xDrive w BMW
Odłóż tego diaksa, można to zrobić elektronicznie. There's an app for that.
To nie jest żart, to całkiem prawdziwa strona i aplikacja na smartfon o nazwie xDelete. Ta nazwa wyjaśnia zresztą wszystko: jest to oprogramowanie stworzone po to, żeby wyłączyć napęd xDrive w twoim BMW. Inspiracją było najnowsze M5, gdzie napęd na 4 koła jest rozłączalny przyciskiem w szczególnych warunkach. Służy do tego czerwony guzik na kierownicy.
Austriacka firma RBT Tuning z Linzu zainspirowała się tym rozwiązaniem i stworzyła oprogramowanie, które pozwala kontrolować „spięcie” sprzęgła w skrzyni rozdzielczej xDrive za pomocą smartfona. Aplikacja xDelete działa ze wszystkimi najpopularniejszymi telefonami i można za jej pomocą ingerować w działanie xDrive we wszystkich nowoczesnych modelach BMW. Najpierw trzeba jednak, korzystając z rozbudowanego poradnika, zainstalować oprogramowanie w sterowniku xDrive, korzystając z przewodu i gniazda OBD.
I odłączenie xDrive dokonane. Brawo!
Od momentu skutecznego zainstalowania aplikacji xDelete możesz sterować wszystkim jednym dotknięciem ekranu telefonu. Chcesz mieć X6 z napędem na tył – macasz tylko palcem po telefonie i cyk, oto X6 RWD zamiata bokami jak wściekłe. No, prawie, bo jak słusznie zauważa zamieszczony na stronie poradnik, mokre sprzęgło w xDrive zawsze odrobinę skleja i zawsze daje parę niutonometrów także na przód, praw fizyki pan nie zmienisz. „Całkowite rozłączenie” nie jest więc możliwe, ale podobno nie ma to żadnego znaczenia i po skorzystaniu z xDelete możemy mieć bardzo mocne BMW z xDrive, które jeździ jak tylnonapędowe.
Ale po co?
Trochę nie wiem po co komu BMW o masie i skomplikowaniu wersji AWD, jeśli chce jeździć tylko z napędem na jedną oś. Na szczęście działanie xDelete nie ogranicza się do prostego wyłączenia xDrive, ale ma też ona zaprogramowane tryby specjalne – AWD Sport i AWD Snow, które zmieniają działanie sprzęgła, nie odłączając xDrive. Można też z łatwością wrócić do standardowego trybu fabrycznego. Ponoć całe xDelete jest zupełnie bezpieczne dla układu napędowego, bo nie powoduje powstawania w nim dodatkowych obciążeń. Nie byłbym tego do końca pewien – po systemowym rozłączeniu xDrive przy mocniejszym starcie całość momentu idzie na elementy układu napędowego przy tylnej osi, podczas gdy w ustawieniu fabrycznym moment ten jest rozdzielany między tył i przód. Ale może się nie znam (na BMW - z pewnością).
Odłączenie xDrive mogą docenić oszczędni kierowcy
Odłączenie xDrive może być jakimś sposobem na zmniejszenie zużycia paliwa – choć pewnie lepsze efekty dałoby po prostu delikatniejsze wciskanie gazu. Trudno mi jednak sobie wyobrazić, ile razy po zainstalowaniu aplikacji faktycznie skorzystamy z tej funkcji. Może jeśli ktoś jeździ na tor swoim 335xd, to doceni możliwość odłączenia napędu na 4 koła. Trochę śmieszne jest też to, że po wielu latach i korzystając ze skomplikowanej elektroniki, inżynierowie ponownie wymyślili to, co stosowano już od lat 50., czyli napęd na 4 koła dołączany i rozłączany z wnętrza pojazdu. Właściciele GAZ-ów 69 mają bekę, bo u nich do zmiany z RWD na AWD wystarczy jedna dźwignia (no i ewentualnie dopięcie piast w przednich kołach). Z drugiej strony na pewno są właściciele BMW, którzy lubią mieć „większą kontrolę nad swoim samochodem” i te 120 euro na taką aplikację może ich wcale nie odstraszyć.
Podsumowując: aplikacja xDelete przyda się tym, którzy lubią sami podłubać w swoim BMW i nie boją się, że coś zepsują.