Nowy tunel na Zakopiance. Rusza rozbudowa pod ruchem
Sytuacja na popularnej Zakopiance od lat się poprawia, ale wciąż są tam męczące fragmenty. Powstanie nowy tunel w Libertowie, ale inny niż dotychczas budowane.

Nie lubię jej, drogi z Krakowa do Zakopanego. Może są entuzjaści, szczególnie po ostatnich zmianach, ale ruch będzie tam tylko rósł, a nie malał. Zawsze będziemy podróżować w tłumie pędzących turystów, którzy boją się jechać powoli, bo nie zdążą wypocząć. Ta droga liczy około 100 kilometrów długości i korek jest na niej pewniejszy niż wzrost cen za noclegi w Zakopanem. Obecnie jej większość stanowią drogi ekspresowe. Mamy też słynny tunel pod Luboniem Małym. Będziemy mieli drugi, ale większość zmierzających do Zakopanego nim nie pojedzie.
Rusza budowa tunelu w Libertowie
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że rozpoczyna rozbudowę 1,1 km Zakopianki w Libertowie. Prace mają potrwać do 2027 r. Odcinek nie jest długi, a nowa inwestycja nie jest skierowana do kierowców zmierzających do Zakopanego, przynajmniej nie wprost. Skorzystają na zmianie ruchu lokalnego.

Pod drogą DK7 powstanie tunel, który połączy dwie części tej miejscowości, wschodnią i zachodnią. Przez cały czas ma być utrzymany ruch na dwóch pasach ruchu w obu kierunkach. Bez tego w okresie letnim pewnie tworzyłyby się korki o rekordowych długościach.
Tunel od wiosny
Na razie prace skupią się na przygotowaniu terenu i wycince zieleni, by potem przejść do przebudowy sieci z mediami. Poszerzona zostania wschodnia część Zakopianki i droga lokalna. W połowie 2024 r. rozpocznie się właściwa budowa tunelu, na początku w jego zachodniej części. Wtedy pojawią się dodatkowe pasy ruchu. Sam tunel będzie miał 52 m długości.
Odcinek jezdni prowadzący w kierunku Myślenic zostanie zamknięty, a ruch zostanie przeniesiony na jezdnię, którą dziś poruszają się samochody w kierunku Krakowa. Na tej jezdni będą trzy pasu ruchu – dwa w kierunku Myślenic oraz jeden („lewy”) w kierunku Krakowa. Ostatni, czwarty pas („prawy” w kierunku Krakowa) zostanie poprowadzony na odcinku ok. 700 m drogą lokalną biegnącą po wschodniej stronie zakopianki - GDDKiA.
Zlikwidowane zostanie skrzyżowanie Zakopianki z ul Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Zostaną przebudowane drogi lokalne. Powstaną też kładki dla pieszych, zastępujące dotychczasowe przejścia, ekrany akustyczne i ciągi pieszo-rowerowe.
Inwestycja będzie kosztowała 150 mln zł, a poprowadzi ją Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie.