Nowe MG nadjeżdża. Może być jeszcze tańsze i dostanie rewolucyjne rozwiązanie
Firma MG szykuje się do europejskiego debiutu drugiej generacji modelu MG4. W Chinach takie auto jest już sprzedawane od marca.

MG to hit polskiego rynku i kandydat na firmę, która na stałe zajmie miejsce w sprzedażowej „topce”. Jak na razie, gama chińskiej marki z brytyjską nazwą jest świeża i wygląda młodo. Ale jej zarządcy wiedzą, że nie można dać klientom się znudzić. Właśnie pracują nad kolejną nowością.
MG4 numer dwa

MG4 to jedyny „pełny” elektryk w gamie firmy. Jest oferowany od 2022 roku i konkuruje np. z VW ID.3, Renault Megane E-Tech czy z Kią EV3. Teraz doczeka się drugiej odsłony. Oficjalnie zgłoszono taki wóz w europejskich urzędach. W Chinach jest dostępny od marca.
Co wiemy o nowym MG4? Jest dłuższe od poprzednika (4,4 metra zamiast 4,3) i ma rozstaw osi dłuższy o 4,5 cm (wynosi teraz 2,75 m). Wygląda inaczej - być może nieco bardziej spokojnie, ale za to pasuje do nowych modeli MG3 albo Cyberster.

Oprócz tego, ma nowy system multimedialny opracowany wspólnie z Oppo. Integruje funkcje smartfona, sterowanie głosowe, nawigację z obsługą gestami i różne aplikacje.
Mniej mocy, ale mniej kilogramów
Nowy MG4 Electric w podstawowej odmianie będzie napędzany silnikiem elektrycznym o 163 KM. Obecna generacja rozwija 204 KM, ale nowa odsłona ma ważyć znacznie mniej - już nie 1620 kg, a zaledwie 1485 kg. Jak na auto elektryczne, to naprawdę mało.

Nowe MG4 w bazowej wersji wykorzysta baterię litowo-żelazowo-fosforanową (LFP) o nieznanej jeszcze pojemności. Zasięg ma być podobny jak obecnie, czyli oscylować wokół 350 kilometrów. Ponadto nowy MG4 ma być pierwszym na świecie masowo produkowanym samochodem elektrycznym z półpółprzewodnikowym akumulatorem (czyli ze stałym elektrolitem). Stanie się to nieco później - czyli najpewniej najpierw ujrzymy wersję ze zwykłą baterią LFP.

Rewolucyjna technologia
To być może najważniejsza kwestia związana z nowym modelem. „Nowa bateria, dostarczana przez QingTao Energy, zawiera tylko 5 procent ciekłego elektrolitu" - powiedział menedżer MG Chen Cui w mediach w lipcu, jak podaje Car News China.

Takie MG4 osiąga 537 kilometrów zasięgu, zgodnie z dość nierealistycznym chińskim standardem CLTC. Według WLTP powinniśmy zobaczyć ok. 400-450 km zasięgu. Gęstość energii wynosi 180 Wh/kg, w niskich temperaturach (–7 °C) możliwości powinny pozostać o 13,8 procent bardziej stabilne niż w przypadku klasycznych baterii LFP. Czyli to będzie elektryk świetnie nadający się także na zimę. Taki akumulator ma pojemność 70 kWh. Baterie „solid state” są uznawane za przyszłość elektrycznej motoryzacji - są bowiem lżejsze, bardziej wydajne i stabilniejsze od tych stosowanych obecnie. Producenci ścigają się o to, kto pierwszy wprowadzi je na rynek. Czy wygra MG? To będzie emocjonujący pojedynek. MG4 trafi na rynek europejski najprawdopodobniej jeszcze w tym roku.