Włoski trójząb, czyli logo Maserati bez tajemnic. Inspiracją był pomnik
Maserati to jeden z producentów, który sprawia, że motoryzacja jest piękna. Wspaniałe modele są obiektami westchnień każdego automaniaka, szczególnie jeśli zamiast pisku falowników wydają z siebie dźwięk V-ósemki. Logo z trójzębem jest rozpoznawalne w każdym kraju świata, ale czy wiesz co się za nim kryje?

Marka została założona w 1914 r. przez braci Alfieri, Ettore i Ernesto Maserati. W praktyce w jakiś sposób z przedsiębiorstwem było powiązanych łącznie sześciu braci, choć wcale nie wszyscy przejawiali fascynację automobilizmem - o czym szerzej za chwilę.

Początkowo Maserati budowało samochody wyścigowe dla firmy Diatto, ale od 1926 r. marka produkuje samochody pod własnym szyldem. Pierwszym było Tipo 26 bazujące właśnie na wyścigówce zbudowanej dla Diatto.

W trakcie II wojny światowej produkcja aut została przerwana, a firma zajęła się produkcją na potrzeby włoskiej armii. Po zakończeniu wojny Włosi wrócili do budowy aut wyścigowych, ale wycofali się z tego w 1957 r. po tragicznym przebiegu wyścigu Mille Miglia. W okolicach Guidizzolo prowadzący Ferrari Alfonso de Portago stracił panowanie nad autem po wystrzale opony, przez co zginął nie tylko sam de Portago, ale też 9 widzów (w tym 5 dzieci), a kolejnych 20 osób zostało rannych. Maserati postawiło wtedy na auta drogowe.

Logo Maserati to trójząb, ale właściwie dlaczego?
Trójząb jest atrybutem boga mórz - Neptuna, który ma raczej niewiele wspólnego z samochodami sportowymi. Jednak logo to tak naprawdę DNA marki, bo zaprojektował je Mario Maserati, ten jeden z braci Maserati, który co prawda nie interesował się samochodami, ale za to miał zdolności artystyczne.

Mario nie zdecydował się na karierę firmie, ukończył natomiast Akademię Sztuk Pięknych w Mediolanie. To właśnie jemu powierzono misję opracowania logo marki. Inspiracją do jego powstania był pomnik Neptuna z trójzębem, który znajdował się w fontannie znajdującej się na Piazza Maggiore, czyli najważniejszym i najbardziej reprezentacyjnym placu Bolonii - miejsca, gdzie powstała marka Maserati. Trójząb to symbol potęgi i dominacji, którymi miały charakteryzować się włoskie samochody.

Kolory towarzyszące trójzębowi w oryginale również nie są przypadkowe - czerwony, biały i niebieski znajdują się na chorągwiach miasta. Logo Maserati przez lata przechodziło kosmetyczne zmiany, ale trójząb z charakterystycznym obramowaniem jest na nim obecny od zawsze (i zapewne na zawsze), bo symbolizuje najważniejsze cechy marki - siłę, moc i stabilność. Życzymy, by tak pozostało!