Oto pierwszy seryjny hot hatch Lexusa. Możesz go wygrać w oficjalnej loterii, ale jest mały problem
Lexus przedstawił specyfikację seryjnego hot hatcha na bazie najmniejszego modelu LBX i tym samym potwierdził powstanie pierwszego sportowego malucha z literą L w logo. LBX Morizo RR Będzie miał 300-konny silnik z Yarisa GR i napęd AWD, ale nie dostanie przydomku F. O co tutaj chodzi?
Najnowszy Lexus nazywa się LBX Morizo RR i zgodnie z zapowiedzią Lexusa ma być niczym wygodny sneaker (tak - but), którego nosi się w czasie wolnym i w weekendy. Nie wiem, co to ma wspólnego ze sportową jazdą, ale niech będzie. 300 KM, napęd na obie osie i... manualna skrzynia biegów mnie przekonują. Dobrze czytacie - po raz pierwszy sportowy Lexus otrzyma manualną skrzynię biegów i to w 2024 roku. Szok.
Sportowa wersja po raz pierwszy została pokazana szerokiej publiczności podczas Tokyo Auto Salon w styczniu 2024 roku, ale do tej pory był to jedynie prototyp. Dziś ruszyły zamówienia na ten model w Japonii i tym samym pierwszy hot hatch Lexusa stał się faktem. Wiem, co myślicie - LBX to jest przecież SUV segmentu B, a nie żaden hatchback... OK, w takim razie wy mi powiedzcie, jak go sklasyfikować i nazwać. Czekam na propozycje w komentarzach.
Lexus LBX Morizo RR trafi do salonów pod koniec sierpnia tego roku
Poza zwykłą, cennikową odmianą firma wyprodukuje również serię stu sztuk LBX Morizo RR „Bespoke Build”, które zostaną rozlosowane w loterii. Zgłoszenia można składać u dealerów Lexusa od czwartku 18 lipca do środy 31 lipca, ale... niestety jednie na terenie Japonii.
Żadnych hybryd
Morizo RR będzie 100-procentowym samochodem spalinowym, bez hybryd, czy innego wspomagania elektrycznego. Pod jego maskę trafi znany z Toyoty Yaris GR trzycylindrowy silnik 1.6 turbo o oznaczeniu G16E-GTS.
Do wyboru będzie 8-biegowy automat Direct Shift 8AT lub - po raz pierwszy w sportowym Lexusie - 6 biegowy manual o nazwie iMT (Intelligent Manual Transmission). Niezależnie od wybranej skrzyni biegów napęd będzie przekazywany na wszystkie koła.
Żeby ujarzmić pokaźną moc, mały Lexus otrzyma jeszcze przednie zawieszenie z systemem Response-Enhancing Damping Structure (REDS), który zapewnia lepsze prowadzenie i odpowiednio cichą pracę (w końcu klasa premium).
Charakterny wygląd
Z zewnątrz Morizo RR będzie wyróżniał się specjalnymi zderzakami i dokładkami progów oraz 19-calowymi kutymi felgami. W przypadku wnętrza projektanci zdecydowali się na zastosowanie dedykowanych sportowych foteli, aluminiowych pedałów oraz specjalnych akcentów jak np. czerwone przeszycia.
Jeździłem zwykłym Lexusem LBX, jeździłem również Yarisem GR i muszę przyznać, że połączenie obu zapowiada się wybitnie smakowicie. Mały, szybki, nowoczesny, a jednocześnie dobrze wyciszony i komfortowy. Nie rozumiem jedynie, dlaczego Morizo RR nie otrzyma logo F. Toyota ma przygotowaną historię związaną z nazwą Morizo - jest to wyścigowa ksywka Akio Toyody, ale w takim razie czemu nie może być LBX Morizo F? Nie wiem i w sumie to już nie pytam, bo i tak zapowiada się wybornie. Ciekawe czy dostaniemy go w Europie...