Lexus ES wjeżdża na europejskie salony
Aż siedem generacji Lexusa ES trzeba było czekać, aby ten zawitał do Europy. Ale jest spora szansa, że było warto.
![lexus es](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-12.jpg)
Nowego Lexusa ES, który po raz pierwszy będzie modelem naprawdę globalnym, japoński producent zapowiadał już kilka dni temu. Dopiero teraz jednak zdecydowano się na ujawnienie wszystkich szczegółów. I warto się z nimi zapoznać, bo ES będzie próbował walczyć z takimi pewniakami na rynku europejskim, jak BMW serii 5, Mercedes klasy E czy Audi A6.
Większy, lepszy, wygodniejszy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-9.jpg)
Nowy Lexus ES oparty został na płycie podłogowej Global Architecture - K (GA-K), co spowodowało rozrośnięcie się siódmej generacji w niemal każdym kierunku. ES jest od swojego poprzednika dłuższy o 6,5 cm, szerszy o 4,5 cm, a do tego oferuje o 5 cm większy rozstaw osi. Zwiększono też rozstaw kół z przodu i z tyłu. Jedynym wymiarem, w którym ES się skurczył, jest wysokość - to jednak tylko kosmetyka, ponieważ różnica w stosunku do 6. generacji wynosi zaledwie 5 mm.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-30.jpg)
Co najciekawsze, ES jest większy nawet od GS. Ten pierwszy mierzy sobie w obecnej formie 4,97 m, natomiast ten drugi - 4,91 cm.
Wygląd ES będzie przy tym zależał w dużej mierze od tego, na którą wersję się zdecydujemy. W standardowej wersji grill wypełniać będą chromowane, pionowe listwy:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-1-1.jpg)
Wersja F Sport będzie natomiast oferować grill z „czarną, ukośną siatką”:
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-7.jpg)
F Sport otrzyma dodatkowo w standardzie felgi o średnicy 19 cali (w zwykłych modelach - 17 lub 18 cali) oraz spoiler dachowy i „ciemne akcenty podkreślające sportowy charakter”.
Co pod maską?
Niestety sportowy charakter Lexusa ES podkreślać będą głównie elementy stylistyczne, bo oferta silnikowa jest nad wyraz skromna. Do wyboru będzie - przynajmniej początkowo - jedynie model ES 300h. Pod maską kryje się układ hybrydowy z nowym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 2,5 litra, pracującym w cyklu Atkinsona.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-5-1.jpg)
Sumaryczna moc takiego układu to 218 KM, przekazywanych na przednią oś pojazdu. Producent obiecuje, że w cyklu mieszanym spalanie może wynieść zaledwie 4,7 litra na każde przejechane 100 km. Jeśli rzeczywiste wyniki byłyby choć odrobinę zbliżone do tych deklaracji, brak diesla w ofercie można byłoby z łatwością przełknąć.
Niestety nie wiadomo, czy do oferty dołączy kiedykolwiek sprzedawany np. w Stanach Zjednoczonych wariant 350, wyposażony w sześciocylindrowy, 3,5-litrowy silnik benzynowy.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-10.jpg)
Za komfort jazdy i przyjemność z prowadzenia ma odpowiadać platforma GA-K, która - według Lexusa - oferuje sztywność skrętną na poziomie tylnonapędowej płyty GA-L z modeli LC i LS. Specjalnie z myślą o tym modelu przygotowano też nowe zawieszenie wielowahaczowe i nowy układ wspomagania kierownicy. Dodatkowo wersje F Sport mają oferować adaptacyjne zawieszenie AVS i tryb jazdy Sport+, zmieniający charakterystykę pracy zawieszenia, silnika i skrzyni biegów.
Wszystko to ma się przełożyć na wrażenie pełnej kontroli nad samochodem, bez poświęcania komfortu. Cóż, przekonamy się już za jakiś czas.
Co w środku?
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-18.jpg)
Przede wszystkim nowe systemy bezpieczeństwa - Lexus Safety System +, niezależnie od wersji wyposażenia, jest tutaj standardem (LSS +2 jest już opcją dla wyższych wersji).
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-29.jpg)
Wśród nowych możliwości systemu Lexus wymienia m.in. wykrywanie rowerzystów, wykrywanie pieszych w nocy, a także poprawiony układ adaptacyjnych świateł drogowych.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/04/lexus-es-2018-29.jpg)
W Lexusie ES debiutuje także nowy system audio Mark Levinson PurePlay, wyposażony w 17 specjalnie przygotowanych głośników.
Do kompletu informacji brakuje nam już tylko dwóch rzeczy - cenników i daty premiery ES w Polsce. Ale na to będziemy musieli pewnie jeszcze chwilę poczekać.