Producent odkurzaczy odkurza Lancię Stratos. Ciekawe czy wersja Xiaomi będzie lepsze
Oto przyłapany na testach sportowy chiński samochód o nazwie JMEV 01. Wygląda ja nowoczesna interpretacja Lancii Stratos, ale w rzeczywistości jest ufundowanym przez Xiaomi projektem. Jego budową zajmie się... spółka należąca w połowie do Grupy Renault.
Lancia Stratos to samochód legendarny. Bestia zrodzona na rajdowych odcinkach specjalnych do dziś uznawana jest za jeden z najbardziej wyjątkowych samochodów sportowych z Włoch, a sami przyznacie, że konkurencję ma w tej dziedzinie ogromną. Na przestrzeni dekad pojawiały się próby zinterpretowania jej na nowo. Jeden z takich projektów zdobi dziś wnętrze Berlin Classic Remise. Są, tam również dwa egzemplarze klasycznego Stratosa, choć nie mam absolutnej pewności, czy to oryginały - Stratos był na przestrzeni lat wielokrotnie replikowany. Przepraszam za te dygresje, bo tematem dziś jest nowy samochód sportowy z Chin.
Chiński producent telefonów komórkowych i odkurzaczy wziął się niedawno za produkcję samochodów i jest na fali. Pierwszy model SU7 zdobył serca chińskich klientów, wykręcił piekielnie dobry czas na Nurburgringu, a teraz wchodzi (chyba nawet już oficjalnie) do Europy. W międzyczasie firma wzięła się za projektowanie sportowego auta poprzez wspierany przez siebie startup Tianjin Gongjianpai Auto Technology. Prace nad pojazdem o pierwotnej nazwie SC-01 trwają od 2022 roku i na dzień dzisiejszy są na tyle zaawansowane, że ktoś przyłapał auto w ruchu ulicznym. Portal carnewschina.com opublikował zdjęcia testowego egzemplarza. Obejrzałem je i zdębiałem - ten samochód to w wielu miejscach kopia Lancii Stratos. Żeby było jeszcze śmieszniej to produkcją pojazdu ma zająć się firma JMEV. Jiangling Motors Corporation to chiński producent, który od 2018 należy w 50 proc. do Grupy Renault. Sportowe auto otrzymało nową nazwę JMEV 01.
JMEV01 to samochód elektryczny.
Ma 4106 mm długości (Lancia Stratos ma 4181 mm), szerokość 1830 mm (rajdówka ma 1971 mm) oraz wysokość 1170 mm (klasyk ma 1240 mm). Masa własna sportowego coupe wynosi bardzo imponujące 1365 kg. Pojazd jest więc mniejszy od maszyny, którą inspirowali się projektanci. Jeżeli korzystamy z analogii do klasyka także w przypadku masy własnej, to okaże się, że dawny, teoretycznie bardzo lekki sportowy pojazd spalinowy ważył 1247 kg. Przyznacie, że uzyskana przez inżynierów Xiaomi masa własna jedynie o 118 kg wyższa jest zaiste imponująca biorąc pod uwagę ciężar akumulatorów, a także wszelkiej maści elektroniki oraz systemów bezpieczeństwa.
Pojemność akumulatora trakcyjnego jest nieznana, choć chiński portal podaje, że auto ma zasięg 520 km, a czas ładowania od 30 do 80 proc. wynosi mniej niż 25 minut. Wiadomo również, że ogniwa zostały umiejscowione tak, aby samochód miał prowadzenie zbliżone do spalinowego modelu z centralnie umieszczonym silnikiem. JMEV 01 napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 429 KM, które mają różne tryby napędu: na przednie koła, na tylne koła, na wszystkie koła oraz tryb sportowy. Prędkość maksymalna to dość skąpe 200 km/h, ale sposób, w jaki ją osiąga z pewnością jest imponujący.
Projekt elektrycznego Stratosa... przepraszam... chińskiego samochodu sportowego miał w okresie prac rozwojowych wzloty oraz upadki i nikt specjalnie nie liczył, że powstanie.
Teraz licencja na jego produkcję jest w rękach marki JMEV, a na ulicy przyłapany został egzemplarz testowy. Spodziewane jest, że produkcja jednak się rozpocznie i to jeszcze w tym roku w fabryce Nanchang. Nowy model ma poprawić kondycję JMEV-a, którego dotychczasowe propozycje nie uzyskały popularności.