Oto szczyt rosyjskiej inżynierii, czyli Łada Sześciorka z silnikiem V16
Rosyjska grupa mechaników sama zbudowała widlasty silnik o pojemności 16 cylindrów. Po wsadzeniu okazale wyglądającej jednostki do starej Łady osiągi okazały się szokujące.
Garage 54 (oryginalnie: Гараж 54) to rosyjska ekipa rąbniętych mechaników. Mają na swoim koncie m.in. felgi z piastą poza ich środkiem, koła ze sprężynami zamiast opon, silnik z drewnianymi tłokami, czy ośmiokołowego Fiata Uno. Nie ustają w swojej twórczości i właśnie testowali nowy projekt, polegający na stworzeniu jednostki napędowej z 16 dwusuwowych silników z pił łańcuchowych Hüter BS62.
Cadillac, Bugatti i Łada
Silniki o 16 cylindrach w układzie widlastym nie zajmują zbyt obszernego rozdziału w księdze historii motoryzacji. W okresie międzywojennym samochód z taką jednostką pokazał Cadillac, a po II wojnie światowej prototypy tworzyło BMW, Bentley, czy ponownie Cadillac. Do produkcji wdrożyła go mało znana włoska firma Cizeta, która przez 12 lat zbudowała 11 egzemplarzy hipersamochodu V16T. Za dwa lata zobaczymy pierwszy układ hybrydowy z silnikiem V16 - znajdzie się on w Bugatti Tourbillon.
Teraz do tego zacnego grona dołącza ekipa Garage 54. W jednym z wcześniejszych filmów ekipa zbudowała silnik, składający się z 16 dwusuwowych pił łańcuchowych Hüter BS-62 o pojemności 58 cm3. W najnowszym materiale przesłanym na kanał pokazują, jak zamontowali go w samochodzie.
Pojazdem, który dostał tak cudaczny wynalazek zostanie oczywiście Łada
Mówimy przecież o Rosji. A dokładniej poczciwy model 2106. Żeby zamontować Silnik V16 wzdłużnie, chłopaki musieli znacznie wydłużyć komorę silnika Łady. Jednostka ma długość 130 cm, a to znacznie więcej niż standardowy silnik 1.6 Łady o długości 47 cm. Załoga wykonała nowe błotniki, wydłużyła przewody hamulcowe i zmodyfikowała układ kierowniczy. Nie zrobili za to nowej maski. Ale na co to komu - nie można zakrywać przecież takiego cuda.
Powstał prawdziwy demon prędkości
Po zainstalowaniu silnika przetestowali samochód w swoim garażu. Jak okazało się, że może się poruszać o własnych siłach, zabrali go na zewnątrz, aby poddać go testowi drogowemu, który również zakończył się sukcesem.
Choć ilość 16 cylindrów robi wrażenie, to silnik może się pochwalić pojemnością zaledwie 930 cm3 i mocą 74 KM. Ubezpieczenie powinno być śmiesznie niskie. Dumni twórcy postanowili zatem sprawdzić osiągi swojego dzieła. Rozpędzili Ładę V16 do 50 km/h w urywające czasoprzestrzeń 26 sekund. Dla porównania, nasz Polski Fiat 126p 600 rozpędzał się do 80 km/h w 21 s. Chętnie zobaczyłbym wyścig na jedną czwartą mili - Maluch kontra Łada V16.
Ale osiągi tu nie były najważniejsze. Łada zadziałała, to jest ruszyła z miejsca - i to się liczy. Cyferki to można zostawić księgowym. A film w całości możecie zobaczyć tutaj.