Samochód to szare toczydło do codziennego utrapienia. Pora na zmiany w Europie
Europejczycy lubią nudne samochody. Ponownie potwierdzają się dane dotyczące najpopularniejszych kolorów nadwozia i materiałów wykończenia.

Coraz częściej klienci udowadniają, że nie każde Ferrari musi być czerwone, podobnie jak nie każda limuzyna musi być czarna. Wystarczy wybrać się na spacer, by zobaczyć, że po ulicach jeździ zdecydowanie więcej kolorowych samochodów. Mimo to Europejczycy wciąż preferują nudę. Tak wynika z ostatnich danych opublikowanych przez JATO Dynamics.

W Europie stale królują trzy kolory
Według nowych danych dotyczących pięciu krajów będących największymi rynkami motoryzacyjnymi w Europie (Niemicy, Francja, Wielka Brytania, Włochy i Hiszpania), 67,3 proc. kupowanych samochodów zostaje polakierowanych na szary, biały lub czarny. Kolory wciąż utrzymują się na podium, choć nudne barwy podyktowane są potrzebą.
Wiele samochodów jest bowiem rejestrowanych przez firmy i służy jako pojazdy flotowe, które z biegiem czasu zwyczajnie łatwiej jest sprzedać. Oczywiście wciąż może stać za tym kwestia gustu – komuś takie kolory zwyczajnie mogą się podobać, choć wiele osób nadal uważa, że mniej rzucają się w oczy, chociażby dla potencjalnego złodzieja.
Szarość, biel i czerń zazwyczaj należą też do najtańszych dostępnych kolorów, które producenci często oferują bez dopłaty, co pozwala zaoszczędzić drobną sumę i przeznaczyć na paliwo, wakacje lub inną opcję podczas konfiguracji samochodu. Tuż pod podium znalazły się inne – bardziej atrakcyjne kolory:
- 1. Szary – 27,3 proc.,
- 2. Biały – 22 proc.,
- 3. Czarny – 18 proc.,
- 4. Niebieski – 12,1 proc.,
- 5. Czerwony – 7,4 proc.,
- 6. Srebrny – 5,4 proc.,
- 7. Zielony – 2,8 proc.
Liczy się model samochodu
Okazuje się, że odważniejsze barwy trafiają na samochody, które w pewien sposób oddziałują na emocje kierowcy. Chodzi o modele przełamujące pewne schematy. Najlepiej widać to w przypadku samochodów sportowych, które wyróżniają się stylistyką, więc klienci chętnie pozwalają sobie zaszaleć z pstrokatymi kolorami. Dotyczy to również niedużych miejskich propozycji, takich jak Mini Cooper czy Renault 5. JATO Dynamics pokazało to na przykładzie Fiata 500e, gdzie kolor szary zamyka tabelę.
- 1. Biały – 20 proc.,
- 2. Czarny – 14 proc.,
- 3. Żółty – 12 proc.,
- 4. Pomarańczowy – 12 proc.,
- 5. Czerwony – 8 proc.,
- 6. Niebieski 7 proc.,
- 7. Zielony – 3 proc.,
- 8. Różowy – 3 proc.,
- 9. Szary – 2 proc.
Równie ciekawą zależność można dostrzec w przypadku rodzaju lakieru. Aż 64,6 proc. europejskich klientów decyduje się na lakiery metaliczne, choć wymagają średnio 700 euro dopłaty. Na drugim miejscu z wynikiem 26,9 proc. znalazły się kolory połyskujące, a podium zamykają odcienie perłowe, które pokrywają 7,2 proc. pojazdów na pięciu największych rynkach w Europie.

Tu pierwsze skrzypce gra jakość
Oprócz kolorów nadwozia, dane dotyczą też rodzajów tapicerek. Czy spodziewacie się jakiegoś zaskoczenia? Zależy jak to potraktować. Zestawiając wszystkie pięć rynków, średnio 66 proc. samochodów zostaje wyposażonych w tapicerki materiałowe. Co ciekawe, z danych wynika, że Francja, Włochy i Hiszpania wyróżniają się najwyższą obecnością tkanin materiałowych, co może być uargumentowane wysokimi temperaturami w tych krajach.
Najczęściej na tapicerki skórzane decydują się klienci z Niemiec i Wielkiej Brytanii. W obu krajach odnotowano najniższy wynik wykorzystania tkanin materiałowych oraz najwyższy wynik zamszu, skóry, skóry syntetycznej i skóry premium. Klienci dopłacają średnio 500–1000 euro za te materiały. Biorąc pod uwagę wysokie ceny niektórych samochodów, kwoty często są zdecydowanie wyższe.

Do wyboru, do koloru, a jednak wygrywa klasyczna czerń
Dane JATO Dynamics zawierają też wzmiankę o najpopularniejszych kolorach tapicerek. Zwycięzcą w tej kategorii klasycznie pozostaje czerń (69 proc.), a na drugim miejscu znalazły się odcienie szarości (22 proc.). Opcje wielokolorowe to jedynie 4 proc., a bardziej szalone odcienie to tylko 2 proc. Na szczególne wyróżnienie zasługuje Francja, która jako jedyny kraj charakteryzuje się tak dużą popularnością szarych odcieni tapicerek (38 proc.).
Podsumowując wszystkie dane, kolejny raz wynika z nich, że Europejczycy najchętniej wybierają szare samochody z materiałowymi tkaninami w czarnym kolorze. Wielu klientów decyduje się na ciekawsze kolory karoserii i tkanin dopiero przy zakupie stylowych lub sportowych samochodów, ponieważ wiedzą, że dzięki temu mogą jeszcze bardziej się wyróżnić.
Nie ulega wątpliwości, że szarość, biel i czerń, podobnie jak tkaniny o czarnym kolorze mogą być najprostszym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy podczas kupna samochodu i jego szybszą sprzedaż w przyszłości. Patrząc wstecz, ulice z pewnością wydawały się bardziej kolorowe, gdy roiło się na nich od pastelowych i jaskrawych odcieni. Fajnie byłoby do tego wrócić…
Dowiedz się więcej o kolorach samochodów: