W Chinach zaraz piekarnie zaczną robić samochody. Ale ta bulwa powstała w JuneYao
Poniedziałek, a ty już masz dość swojej pracy? W takim razie rzuć wszystko i wyjedź w..., albo lepiej zacznij produkować samochody w Chinach. Bo tam każdy może je produkować - premierę właśnie miał JY Air, od linii lotniczych JuneYao Airlines.
W Chinach chyba każdy produkuje samochody. Niedługo będziemy czytać o tym, że piekarnia pokazała nowego SUV-a, albo że sieć restauracji będzie w swoich kuchniach nie tylko robić jedzenie, bo również budować miejskie auta.
Póki co w dziedzinie nieoczywistych producentów brylują ci od smartfonów (Xiaomi, Huawei), choć robi się coraz ciekawiej. Właśnie zadebiutował samochód elektryczny od chińskich linii lotniczych. W Państwie Środka to jednak nikogo nie dziwi, a tamtejszą opinię publiczną obruszyło co innego. Co? Chodzi o to, że JuneYao Airlines wybrało na premierę swojego pierwszego modelu obcy kraj. Samochód JY Air został pokazany szerokiej publiczności podczas Thailand Motor Expo 2024, a dopiero później (o ile w ogóle) będzie miał premierę w Chinach.
Jaki jest JY Air? Nie lata, a poza tym to...
Nowy produkt jest kompaktowym elektrycznym sedanem z rozstawem osi wynoszącym 2800 mm. Jego wymiary to 4550/1860/1515 mm. Pojazd korzysta z ogniw od największego na świecie producenta baterii CATL i oferuje wybór dwóch wersji o nazwie Shenxing LFP. Akumulator trakcyjny o pojemności 51 kWh ma pozwolić na 430 km zasięgu, z kolei akumulator o pojemności 64 kWh powinien wystarczać na przejechanie 520 km. Mniejszy akumulator obsługuje ładowanie prądem stałym o mocy jedynie 70 kW. Większy pakiet jest lepszy i można uzupełniać energię z mocą 138 kW.
JY Air wyposażony jest w jeden silnik elektryczny przy tylnej osi. Generuje on 201 KM i 250 Nm, co pozwala na przyśpieszenie od zera do 100 km/h w 7,9 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 170 km/h. Z danych technicznych, które kiedyś nie istniały, a dziś nabierają na znaczeniu, warto wymienić, że samochód wykorzystuje system operacyjny Crystal OS na chipsecie Qualcomm Snapdragon 8155.
Portal Carnewschina twierdzi, że nie wiadomo, czy JY Air będzie w ogóle oferowany w Chinach. Premiera w Tajlandii to celowy zabieg, bowiem linie lotnicze chciałyby montować swoje dzieło w tym kraju. Podobne rozmowy trwają podobno z rządem Kazachstanu. Tam auto miałoby powstawać z lokalnym logo. Jakiś taki niezbyt piękny ten JY Air, ale Chińczycy bronią jego sylwetki twierdząc, że oferuje współczynnik wykorzystania przestrzeni na poziomie 78 proc. Cokolwiek to znaczy.
Czytaj więcej: