REKLAMA

245 KM i sześć sekund do setki. W takim samochodzie fotoradar zawsze dotrze wszędzie na czas

GITD, czyli Główny Inspektorat Transportu Drogowego, jest w tarapatach. Inwestycja ponad 12 milionów złotych w 33 szybkie BMW znajdzie się pod lupą prokuratury.

bmw serii 3 lifting
REKLAMA

BMW 330i xDrive o mocy 245 KM, przyspieszające od 0 do 100 km/h w mniej niż sześć sekund i maksymalnie rozpędzające się do 250 km/h. Oto ulubiony samochód policyjnej grupy „Speed” i - co za tym idzie - postrach polskich kierowców. Codziennie kolejni z nich zbyt późno zauważają BMW w lusterku, a potem muszą przez trzy miesiące kupować bilety na komunikację miejską. Pościgowe BMW z zamontowanym wideorejestratorem musi być szybkie. Na drogach jeżdżą coraz mocniejsze auta. Policja powinna nadążać za różnymi AMG, M i RS.

REKLAMA

Są jednak miejsca, w których lepiej sprawdzi się stacjonarny fotoradar

Można ustawić go na specjalnym słupie albo w samochodzie. Auto stawiamy w odpowiednim miejscu i czekamy, aż minie je jeden, drugi, trzeci, czterdziesty kierowca łamiący przepisy. Jakim autem najlepiej przewozić sprzęt do mierzenia prędkości? Jeśli w grę nie wchodzą pościgi, wydawałoby się, że nie ma to większego znaczenia. Może Opel Corsa? Albo Kia Ceed?

gitd

Ale Inspekcja Transportu Drogowego - a raczej Główny Inspektorat Transportu Drogowego - dokonała innej decyzji. I dlatego w celu opisanym powyżej zakupiono 33 sztuki wspomnianych BMW 330i xDrive za ponad 12 milionów złotych.

Nowy szef GITD złożył w tej sprawie zawiadomienie do prokuratury

-Bardzo trudno jest mi uzasadnić zakup takich samochodów, one mają charakterystykę samochodów pościgowych. Takimi samymi samochodami porusza się policja w grupie Speed - powiedział Główny Inspektor Transportu Drogowego Artur Czapiewski. - Dla potrzeb przewożenia rejestratora prędkości, który potem w sposób stacjonarny ma być używany w miejscach, gdzie fotoradary nie mogą być instalowane, wystarczyłby zwykły pojazd, który nie musi mieć charakterystyki auta sportowego - dodał.

Podczas piątkowej konferencji prasowej Czapiewski poinformował o skierowaniu sprawy do Prokuratury Rejonowej w Warszawie. Podejrzewa niegospodarność. „Rozbudowa systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym miała zwiększyć skuteczność i efektywność prowadzonych kontroli, tymczasem decyzja o zakupie 33 nowych samochodów z miernikami prędkości budzi wątpliwości co do celowości i zasadności wydatkowania środków publicznych” - tłumaczy i wyjaśnia, że ściganie kierowców nie należy do zadań Inspekcji.

Poprzedni szef GITD się broni

Zakupu dokonano za czasów, kiedy Inspekcją dowodził Alvin Gajadhur, pełniący później funkcję ministra infrastruktury w trzecim rządzie Mateusza Morawieckiego. Broni się, że przy zakupie stosowano odpowiednie procedury przetargowe, skorzystano z 85-procentowego dofinansowania z Unii Europejskiej, proces kontrolowały właściwe instytucje i wygrała najtańsza oferta.

„To są samochody pościgowe (…) które są używane do patrolowania niebezpiecznych miejsc i ścigania piratów drogowych. Jeżeli inspektor zobaczy, że ktoś łamie w drastyczny sposób przepisy, jedzie 180, czy 200 kilometrów na godzinę, to czym ma gonić taki samochód do zatrzymania? Nowy główny inspektor chciałby hulajnogi elektryczne, czy może rowery?” - wyjaśnia Gajadhur w rozmowie z TVN24.

Jaki będzie dalszy ciąg tej historii?

Czy zakup szybkich BMW był zasadny? Czy Inspektorom nie wystarczyłyby tańsze i wolniejsze pojazdy? To tylko niektóre z pytań, na które chcielibyśmy usłyszeć odpowiedzi. Nie zmienia to faktu, że na drogach należy przestrzegać przepisów, patrzeć w lusterka i zwracać uwagę również na auta stojące obok. Mogą mieć na pokładzie miernik.

REKLAMA

Czytaj również:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-12-09T13:50:46+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T12:22:20+01:00
Aktualizacja: 2025-12-09T07:40:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T18:26:27+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T17:23:21+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T16:43:02+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T15:10:25+01:00
Aktualizacja: 2025-12-08T13:56:40+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T16:45:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T07:59:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-07T05:30:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T18:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-06T13:00:00+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T19:24:47+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T17:21:36+01:00
Aktualizacja: 2025-12-05T16:50:36+01:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA