REKLAMA

Dlaczego hamulce piszczą? Nie panikuj, ale sprawdź

Piszczenie hamulców tarczowych zdecydowanie nie jest tym, co lubimy słyszeć. Nie zawsze musi się jednak wiązać z usterką czy poważnym zużyciem układu.

dlaczego hamulce piszczą
REKLAMA

Samochód składa się z tysięcy części. Część co do zasady dźwięków nie wydaje, część wręcz przeciwnie. Jest też grupa elementów, których wytłumienie jest na tyle dobre, że z wnętrza auta zwykle ich nie słychać. Jeśli jednak hamulce zaczynają piszczeć, to warto wiedzieć, czym to może być spowodowane.

Dlaczego hamulce piszczą?

REKLAMA

Przyczyn występowania takiego zjawiska może być wiele. Warto obserwować, czy pojawienie się niepożądanych dźwięków nie jest czasem związane np. z wymianą elementów układu. Tak czy owak, warto te prawdopodobne przyczyny podzielić na dwie grupy: jedna to dźwięki, które co do zasady interwencji nie wymagają (a przynajmniej nie pilnej), druga - wręcz przeciwnie.

Z poniższych powodów hamulce mogą piszczeć, ale nie trzeba się tym przejmować:

  • pojawienie się kurzu, brudu bądź nalotu korozyjnego pomiędzy tarczą a klockiem;
  • taki dźwięk mogą wydawać nowe klocki hamulcowe, zanim się dotrą;
  • taki dźwięk mogą też niestety wydawać nawet starsze klocki o gorszej jakości (np. niewyposażone w dodatkową warstwę tłumiącą hałas bądź o mieszance ciernej pośledniej jakości);
  • często piszczą klocki wykonane z wyjątkowo twardych mieszanek - zwykle mowa o tych z niskiej półki cenowej... lub wręcz przeciwnie, o takich o przeznaczeniu sportowym;
  • hamowanie przed rozgrzaniem układu - ta uwaga dotyczy głównie hamulców sportowych, w tym np. niektórych ceramicznych. Zanim hamulce nie nabiorą temperatury roboczej, są po prostu głośne;
  • hamowanie... po rozgrzaniu układu - zdarza się, że hamulce zaczynają piszczeć dopiero wtedy, gdy są rozgrzane. Tak zdarza się częściej w przypadku tanich klocków o gorszej jakości.
dlaczego hamulce piszczą

Mogą też jednak zaistnieć takie powody piszczenia, które wymagać będą ingerencji

Tutaj zaliczymy na przykład:

  • zużycie klocków hamulcowych - często są one wyposażone w specjalne blaszki, które przy dużym stopniu zużycia okładziny celowo zaczynają piszczeć, by zwrócić uwagę kierowcy;
  • błędny montaż - tutaj chodzi przede wszystkim o brak smaru hamulcowego. Jego brak sprawia, że mamy do czynienia z kontaktem metal-metal, co zwykle skutkuje hałasem;
  • źle dobrane klocki hamulcowe - to sytuacja stosunkowo rzadka, ale może się zdarzyć, że zostaną zamontowane klocki o zbyt małych rozmiarach. Mogą wibrować i przesuwać się w zacisku, a to może generować hałas;
  • zły stan tarcz hamulcowych - jeśli są krzywe lub mocno zużyte, ich fragmenty, jak np. rant, mogą wchodzić w kontakt z klockami, wywołując piszczenie;
  • zapieczone prowadnice - mogą wywołać nierównomierne doleganie klocków do tarczy, a to z kolei może skutkować piszczeniem;
  • przegrzanie hamulców - przegrzane klocki ulegają zeszkliwieniu i często zaczynają piszczeć.

Dodatkowo mamy jeszcze czasem spotykaną sytuację, gdy pomiędzy tarczę a klocek dostanie się większe ciało obce, np. niewielki kamień. Zwykle wylatuje on dość szybko sam, bez niczyjej pomocy, ale w skrajnych przypadkach może się on zadomowić tam na dłużej i wyżłobić w tarczy rowek.

Jeśli hamulce piszczą i nie chcą przestać, odwiedź mechanika

REKLAMA

Hamulce to jednak hamulce - nie ma sensu zakładać, że problem sam się rozwiąże.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-08T15:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-05T15:03:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T14:58:51+02:00
Aktualizacja: 2025-06-04T13:56:17+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA