Sądziłem, że nic mnie już nie zaskoczy, ale w polskich ogłoszeniach wypłynęła Dacia Lastun
Dacia Lastun w Polsce, za 17 777 zł – brzmi jak fikcja literacka z książki o gratach, której jeszcze nie napisałem. Ogłoszenie zniknęło, zanim zdążyłem podjąć jakiekolwiek działania.
![Sądziłem, że nic mnie już nie zaskoczy, ale w polskich ogłoszeniach wypłynęła Dacia Lastun](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/dacia-lastun-1.jpg)
Kiedyś to jeszcze bywałem zaskoczony, jak w Polsce na sprzedaż wypływało coś niezwykle dziwnego. Pamiętam dziesiątki dziwnych wozów na sprzedaż w Polsce, marek tak egzotycznych, że mogliście nawet o nich nie słyszeć. Oglądałem resztki Siaty Coupe i jeżdżącego Rocara-TV, a także Alfę Romeo F12 na czarnych tablicach.
Jednak gdyby ktoś mnie zapytał, czy w Polsce jest Dacia Lastun, odpowiedziałbym, że nie
I znacznie bym się pomylił, ponieważ domyślną wersją dla wszystkich dziwnych aut jest „gdzieś w Polsce stoi taki w garażu”. Dotyczy to również dziwactwa znanego jako Dacia Lastun - auta opracowanego na zlecenie rumuńskiego ministerstwa transportu w latach 80. jako „samochód miejski dla 2 osób”. Miał spalać nie więcej niż 3 l paliwa na 100 km, rozpędzać się z łatwością do 70 km/h i mieć minimum 2 miejsca plus bagażnik, ewentualnie 2 miejsca dla dorosłych plus dwa dla dzieci - tak ostatecznie wyszło w wersji produkcyjnej. Powstał projekt uwzględniający maksymalne wykorzystanie części już istniejących lub możliwych do kupienia bez wydawania dewiz (np. prędkościomierz od Trabanta) i jak najprostszy proces produkcji. Wytwarzaniem tego pojazdu - w dość partyzanckich warunkach, co skutkowało nędzną jakością - zajął się zakład Tehnometal Timisoara. W latach 1988-1991 zbudowano 6,5 tys. sztuk. Pozostało ich tak niewiele, że żaden nie przybył nawet na 50-lecie Dacii.
Dacia Lastun miała aż 2 liftingi
Początkową serię można rozpoznać po całkowitym braku grilla. Całe nadwozie wykonywano z włókna szklanego z powodu problemów z pozyskaniem blachy. W drugiej serii w masce silnika pojawił się grill, w trzeciej był on oddzielony od maski. Stąd wiadomo, że polski Lastun to druga seria. W trzeciej pojawiły się też duże tylne lampy ze zintegrowanym światłem cofania, wcześniej lampa cofania była przeważnie montowana osobno na zderzaku. Lastun I serii to auto które nie występuje w naturze, III seria też pojawia się niezwykle rzadko, większość wyprodukowanych i zachowanych aut to seria II.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/dacia-lastun-1.jpg)
Dacia Lastun była napędzana silnikiem 500 ccm o mocy 22,5 KM. Ponoć pozwolił rozpędzić się do 106 km/h z dwiema osobami na pokładzie. Chociaż późne wersje są znacznie lepsze niż wczesne przez zastosowanie większej liczby paneli blaszanych zamiast włókna szklanego, to i tak Lastun był legendarnie złej jakości. Tavria, Tarpan, schyłkowe FSO - to mniej więcej ten poziom. Szkoda, że polski egzemplarz ma zupełnie wybebeszone wnętrze, bo poza tym wydaje się kompletny.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/dacia-lastun-wnetrze-1024x687.jpg)
Na razie udało mi się ustalić, że jest ktoś, kto zna właściciela
Ogłoszenie zniknęło i nie ma już kontaktu do tej osoby, więc nie wiadomo co stało się z autem – czy już zostało zaliczkowane, czy też, co bardziej prawdopodobne, sprzedający przestraszył się lawiny telefonów i postanowił zdjąć ogłoszenie, żeby sprokurować bardziej zaporową cenę. Muszę w tym miejscu zaznaczyć, że gdyby ten Lastun był kompletny i posiadał wnętrze choćby do poskładania, to cena 17 777 zł byłaby zdecydowanie warta zapłacenia z powodu rzadkości pojazdu. No bo jeździć to tym się zapewne nie da, ale jako dodatek do kolekcji mikrosamochodów, aut z KDL albo po prostu dziwactwa – idealny. Lastuna do Polski nigdy nie eksportowano, zresztą chyba w ogóle nigdy oficjalnie nie opuszczał Rumunii, a w latach 90. był obiektem najwyższej pogardy i Lastuny wrastały na rumuńskich trawnikach, opuszczone przez zniechęconych awariami właścicieli. Jak więc trafił do Polski? Czy da się pojechać go obejrzeć? Spróbuję coś ustalić w tym temacie, a tymczasem poczekam na rozwój wydarzeń i na powrót ogłoszenia z nową ceną.
![dacia lastun](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/04/dacia-lastun-3.jpg)