Dacia pokazuje hybrydę ostateczną. Prąd, benzyna, LPG, automat i napęd na 4 koła
Dacia właśnie poinformowała, że nie ma miękkiej gry i do oferty wprowadza hybrydę ostateczną, w której jest wszystko - prąd, LPG i benzyna, a wisienką na torcie jest automatyczna skrzynia biegów i napęd na cztery koła. Mózg wybucha na samą myśl o tym, ile się tego sprzeda.

Wiadomo, że Dacia to król rynku pod względem cena/jakość i nawet nie zapraszam do dyskusji. Sandero jest najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Europie, Duster ulokował się na 9 pozycji, a Bigster ma szansę również znaleźć się w pierwszej 10 list sprzedaży. Rumuński producent właśnie ogłosił nowy układ napędowy, który spotkacie w Dusterze i Bigsterze i co tu dużo pisać - wytarł chińską konkurencją podłogę.

Dacia Duster i Bigster dostają nowe silniki. Hybryda z LPG to król zasięgu
Nowy układ nosi oznaczenie hybrid-G 150 4x4. Składa się z benzynowego silnika o pojemności 1.2 l, wspartego miękką hybrydą - moc 140 KM, a na tylnej osi znajduje się silnik elektryczny o maksymalnej mocy 31 KM. Łączna moc układu to 154 KM. Silnik spalinowy połączono z 6-biegową automatyczną dwusprzęgłową skrzynią, a silnik elektryczny pracuje w połączeniu z dwuprzełożeniową skrzynią biegów. Zapytacie, a po co tak? Otóż dzięki temu nawet przy niskich prędkościach zapewniany jest wysoki moment obrotowy, a przy wysokich prędkościach obniża się w ten sposób prędkość obrotową silnika elektrycznego. Koniec końców inżynierom udało się zapewnić możliwość używania napędu 4x4 do prędkości 140 km/h.
Idziemy dalej - Dacia po raz pierwszy otrzyma manetki przy kierownicy, dzięki którym będziecie mogli zmieniać biegi. How cool is that? Przepraszam za wstawkę, oglądałem wizytę prezydenta w Białym Domu i mi się udzieliło.

Nowy układ hybrydowy korzysta z akumulatora litowo-jonowego 48 V o pojemności 0,84 kWh, który sam się podładowuje np. w trakcie ładowania. W mieście Dacia Duster i Bigster będą mogły poruszać się w trybie elektrycznym (napęd trafia wtedy na tył) nawet do 60 proc. czasu, ale nie wiem jak to zmierzono. Tak czy inaczej nowy układ ma być niebywale oszczędny, a łączny zasięg to nawet 1500 km, a wszystko dzięki temu, że zbiorniki na benzynę i na LPG mają po 50 l pojemności. Według Dacii zużycie LPG wynosi około 7,1 l na 100 km, a benzyny 5,5 l.

Nowy układ napędowy może pracować w sześciu trybach
Mowa o:
- Auto, w którym samochód automatycznie przełącza się między trybami 4x2 i 4x4,
- Eco, który zapewnia maksymalną oszczędność paliwa i możliwość przejścia do trybu 4x4 w przypadku niedostatecznej przyczepności,
- Snow, zapewniający pewniejsze prowadzenie w trybie 4x4 na drogach o słabej przyczepności,
- Mud/Sand, wymuszający tryb 4x4 w grząskim terenie;
- Lock do jazdy offroadowej w bardzo nierównym terenie z niską prędkością;
- Hill Descent Control zapewniający kontrolę nad układem kierowniczym i stałą prędkość przy jeździe w dół po śliskiej nawierzchni (w zakresie prędkości od 3 do 30 km/h).

Nowy układ trafi do salonów pod koniec tego roku, więc czekajcie nastrojeni. Wraz z pojawieniem się nowych zespołów napędowych Duster zyskuje nowe wykończenie wnętrza na poziomie Journey, obejmujące nową ekskluzywną tapicerkę i dopasowane do niej detale. Fotel kierowcy jest teraz wyposażony w regulację podparcia lędźwiowego. Czujecie to? Na poziomie Extreme pojawiły się nowe aluminiowe obręcze kół w kolorze czarnym. W obu wersjach wyposażenia mamy aktywny tempomat - standard w Journey i opcjonalny w Extreme.
To nie koniec zmian
Zmiany objęły również inne silniki Dustera:
- Napęd hybrid 155 zastępuje dotychczasowy hybrid 140
- Napęd mild hybrid 140 zastępuje dotychczasowy mild hybrid 130.
- Napęd Eco-G 120 zastępuje dotychczasowy Eco-G 100.
Ten pierwszy, czyli hybrid 155 to układ znany z Bigstera. Mamy tutaj silnik spalinowy, dwa silniki elektryczne, akumulator trakcyjny 1,4 kWh i zelektryfikowaną automatyczną skrzynię biegów. Drugi układ to silnik spalinowy 1,2 l połączony z układem miękkiej hybrydy - wzrost mocy jest spowodowany zmianą sposobu liczenia łącznej mocy dla tego typu układów. Natomiast układ Eco-G otrzymał 20 KM więcej - reszta pozostała bez zmian - to nadal dwupaliwowa jednostka na LPG i benzynę.

Powiem tyle - Dacia pozamiatała.