Cadillac Escalade ma już 20 lat. Przypominamy historię tego modelu w rytmie hip-hopu
Ulubieniec amerykańskich gangsterów i raperów jeździ po międzystanowych autostradach już od dwóch dekad. Jak Cadillac Escalade zmieniał się przez lata?
![Cadillac Escalade EV 2021](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Cadillac-Escalade-l.jpeg)
Nieważne, czy jedziemy (czy raczej „kruzujemy”) przez Radom, Moskwę czy Detroit. Cadillac Escalade jest samochodem, który sprawia, że czujemy się jak król szosy. Wielki, kanciasty i mocny, podbił serca nie tylko gangsterów, handlarzy narkotyków i muzyków, ale i matek zawożących dzieci do szkoły.
Wszystko zaczęło się w 1998 roku…
…choć tak naprawdę początkiem historii Escalade’a był pierwszy lipca 1997 roku, kiedy konkurencyjny Ford zaprezentował Lincolna Navigatora. General Motors, czyli właściciel Cadillaca, nie mógł sobie w takiej sytuajci pozwolić na brak swojego przedstawiciela w rosnącej klasie dużych, luksusowych SUV-ów. Dlatego krótko po premierze Navigatora zapadła decyzja: robimy swój model!
Nazwa Escalade pochodzi od taktyki wojskowej polegającej na przekraczaniu wałów i murów obronnych za pomocą drabin i wież oblężniczych.
![Cadillac Escalade](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Cadillac-Escalade-1.jpeg)
Poszło szybko. Cadillac Escalade zadebiutował w sierpniu 1998 roku, czyli równo 20 lat temu. Niestety, pierwsza generacja była ewidentnie tworzona w pośpiechu. Tak naprawdę wzięto po prostu GMC Denali i zmieniono znaczki. Nawet gdy oba te samochody stoją obok siebie, można się pomylić. Co więcej, Escalade było mniejsze od Navigatora, miało tylko pięć miejsc i słabszy silnik. Pod maską tego auta pracowało 255-konne V8 o pojemności 5,7 litra. Lincoln miał mniejszą pojemność (5.4 l), ale za to aż 300 KM.
Właściwie jedyną istotną rzeczą w pierwszym Escalade był zestaw audio Bose. Pojawił się w tej klasie aut po raz pierwszy.
Włodarze GM szybko się zorientowali, że potrzebują czegoś lepszego, by walczyć w klasie luksusowych SUV-ów. Druga odsłona tego modelu trafiła na rynek już w 2001 roku. Wielu czytelników może ją kojarzyć z gry Need For Speed: Underground 2, gdzie obok Hummera H2 i właśnie Navigatora brała udział w wyścigach SUV-ów. Kto nie dodał do swojego wirtualnego Escalade’a spinnerów i nie jeździł, słuchając Snoop Dogga, nie wie, co to życie!
![Cadillac Escalade](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Cadillac-Escalade-2.jpeg)
Druga generacja modelu była oparta na nowej platformie i dostępna w dwóch długościach. Krótsza mierzyła 5,05 m, a dłuższa – aż 5,62 m i miała aż osiem siedzeń. Można było zdecydować się także na Escalade EXT z otwartą paką w miejscu bagażnika. W dłuższej wersji napęd na cztery koła był seryjny, krótsza miała w standardzie napęd na tył. Początkowo oferowano dwa silniki. Oba oczywiście miały osiem cylindrów. Słabszy to 5.3 o mocy 285-295 KM, a mocniejszy to 6.0 Vortex o mocy aż 345 KM. W środku nie zabrakło olbrzymich, wygodnych foteli, dobrego audio i ekranów dla pasażerów tylnych rzędów.
![Cadillac Escalade](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Cadillac-Escalade-3.jpeg)
Rok 2004 był rekordowy dla Escalade’a pod względem sprzedaży. Klientów znalazło aż 62 250 aut.
Trzecia generacja była jeszcze większa i mocniejsza.
Trzeci Cadillac Escalade zadebiutował w 2006 roku. Między innymi za sprawą kampanii reklamowej podczas finału SuperBowl Cadillacowi udało się wówczas prawie powtórzyć rekord sprzedażowy z 2004 r.
![Cadillac Escalade](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Cadillac-Escalade-4.jpeg)
Jego najdłuższa wersja ESV mierzyła niemal 5,65 m. Ale w Stanach nawet parkingi pod WalMartem są wielkie. Aby do niego dojechać – lub ewentualnie by uciec przed członkami konkurencyjnego gangu – można było korzystać z silnika o pojemności aż 6.2 i mocy 403 KM.
![Cadillac Escalade](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Cadillac-Escalade-5.jpeg)
Ale w tamtych czasach zaczęło się już coraz więcej mówić o zużyciu paliwa i ochronie środowiska. Gwiazdy Hollywood coraz częściej zaczynały się przesiadać z wielkich SUV-ów do Toyoty Prius. Cadillac musiał jakoś dopasować się do nowej mody: odpowiedzią na nią była wersja hybrydowa. Zadebiutowała w 2008 r. Nie można powiedzieć, by była najbardziej ekologicznym wozem na rynku: w parze z silnikiem elektrycznym nadal pracowało 6-litrowe V8. Sprzedaż początkowo szła nieźle – w sierpniu 2009 r. co piąty sprzedawany Escalade był w takiej wersji. Cadillac dał sobie jednak spokój z hybrydami w 2013 r.
Czwarta generacja jest produkowana od 2014 r.
Co ciekawe, oprócz fabryki w Arlington w Teksasie powstaje także w… Mińsku na Białorusi. Świat się zmienia, ale Escalade nadal jest olbrzymi, ocieka chromem i ma motor 6.2 V8 pod maską. Można kupić nawet model Hennessey HPE550 z silnikiem wzmocnionym do 557 KM.
![Cadillac Escalade](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Cadillac-Escalade-7.jpeg)
Czy czas Escalade’a powoli się kończy? Raczej nie. Pewnie za jakiś czas silnik 6.2 V8 zostanie zastąpiony przez doładowany motor o pojemności 3.5 lub czterech litrów, ewentualnie do łask wróci hybryda… ale całość pozostanie bez zmian. Ameryka kocha olbrzymie SUV-y i raczej nie planuje się odkochiwać. Póki co sprzedaż tego auta jest stabilna i niezła, a ostatnio zaczęła nawet wzrastać. Po najgorszym roku 2012, kiedy w USA sprzedano nieco ponad 22 tysiące sztuk, w 2017 r. nabywców znalazło niemal 38 tysięcy tych wielkich wozów.