Audi oficjalnie wchodzi do F1. Będzie mieć przewagę od samego startu
Od 2026 r. Audi będzie miało swój zespół w F1. Oficjalnie potwierdzili to przedstawiciele marki podczas konferencji prasowej przed Grand Prix Belgii.

Mówiło się o tym już od jakiegoś czasu. Audi, po rozwodzie z wyścigami długodystansowymi i Formułą E, w których osiągało godne pozazdroszczenia sukcesy, zaczęło przymierzać się do królowej motorsportu.
Już się nie przymierza – Audi oficjalnie potwierdza, że szykuje się do startów w F1
Markus Duesmann, szef rady nadzorczej Audi AG, podczas konferencji prasowej przed Grand Prix Belgii na torze Spa-Francorchamps wspomniał, że sporty motorowe to integralna część DNA marki, a Formuła 1 to znakomite laboratorium pomagające w rozwoju produktów. Biorąc pod uwagę postępującą elektryfikację tej dyscypliny sportu i plany korzystania z paliw syntetycznych, doświadczenia zdobyte na tym polu mogą się potem przełożyć na produkcję modeli seryjnych.

Audi w F1 – dlaczego dopiero od 2026 r.?
Bo to wówczas nastąpi elektryfikacyjny skok w tej dyscyplinie. Elektryczna część hybrydowego napędu zyska na znaczeniu. Jednostki elektryczne będą niemal tak samo mocne jak silniki spalinowe 1.6 stosowane dziś w F1.

Audi potrzebuje czasu na opracowanie własnego silnika
To jeden z kluczowych elementów – Niemcy chcą zbudować nową jednostkę, zaprojektują i wyprodukują ją u siebie, a dokładnie w centrum rozwoju motosportu w Neuburgu. Nie ma mowy o kupowaniu silnika od któregoś z obecnych graczy w świecie Formuły 1.

Dziś o zespole wiemy jeszcze bardzo niewiele. Odpowiedzialność za zarządzanie tą jednostką przyjął Adam Baker – doświadczony inżynier, który zarządzał już wieloma projektami sportowymi dla różnych marek, a przez ostatnie 3 lata pracował w FIA. Audi zapowiedziało, że więcej informacji na temat zespołu oraz osób zaangażowanych w ten projekt poznamy pod koniec tego roku. Wiadomość przekazana przez Audi zbiega się czasowo z informacją, że z Formułą 1 żegna się Alfa Romeo. Zwalnia w ten sposób miejsce niemieckiemu koncernowi, o którym od jakiegoś czasu już mówiono, że przymierza się do współpracy z Sauberem. Ciekawe, czy w 2026 r. z Sauberem wciąż związany będzie Orlen?

Ale powiedzmy sobie wprost: wejście Audi w świat F1 to posunięcie bardzo nie fair w stosunku do konkurentów. Nie zdziwię się, jeśli za moment posypią się protesty. Audi będzie jechało na kodach i wcale tego nie ukrywa. Tylko ono w całej stawce będzie miało „Przewagę dzięki technice”.

(za ten suchar sam wręczę sobie puchar)