Zakup nowego auta - czasem to, że wydasz mniej jest tylko pozorną oszczędnością

Lokowanie produktu

Szukając nowego samochodu nie warto koncentrować się tylko na cenie zakupu i jak najwyższym rabacie. W przysłowiu, że chytry dwa razy traci jest dużo prawdy.

zakup nowego auta

Samochód kosztuje Cię tyle, ile wydasz podczas całego okresu jego użytkowania. Oczywiście - świetnie jest mieć umiejętności negocjacyjne i uzyskać dobrą cenę zakupu auta. Ale czasem takie podejście w dłuższym czasie może się okazać zgubne. I nie, nie próbuję zniechęcać nikogo do prób negocjacji ceny w salonie. Chodzi mi tylko o zwrócenie uwagi, co jeszcze się liczy. A elementów składowych jest całkiem sporo.

TCO to podstawa, ale to nie wszystko

O TCO, czyli całkowitym koszcie użytkowania (total cost of ownership) pisaliśmy już nie raz. W największym skrócie chodzi o to, by kupić auto, na które wydamy najmniej w całym okresie jego użytkowania. A na to składa się szereg elementów, od utraty wartości, która przekłada się na cenę auta przy odsprzedaży, przez częstotliwość i koszt przeglądów po np. zużycie paliwa. Gdy w końcu sprzedasz samochód i policzysz ile Cię kosztował, może się okazać, że mimo niskiej ceny zakupu, przepłaciłeś. Bo to co zaoszczędziłeś w chwili zakupu potem wydałeś np. w serwisie. Dlatego kupując samochód sprawdź koniecznie jakie są interwały serwisowe i zapytaj o pakiet serwisowy. Może zamiast negocjować rabat, wynegocjować dodatek w postaci darmowych przeglądów?

Zadbaj o wyposażenie

Jednak kupując auto wypadałoby pomyśleć o tym, że spędzimy z nim najbliższych kilka lat. I czasem pozorne oszczędności w salonie, np. w postaci rezygnacji z jakichś elementów wyposażenia, mogą odbić się czkawką. I nie można niczego brać za oczywistość. Klimatyzacja, radioodtwarzacz, zestaw bluetooth do telefonu - sprawdź czy aby na pewno jest na liście wyposażenia standardowego. A jeśli nie, to ile kosztuje jako dodatek. Czasem może się okazać, że jakiś element może być dostępny w ciekawym pakiecie, w którym będzie tańszy, niż kupowany osobno. 

Nie daj się złapać na cenę

To ona najczęściej krzyczy z folderu reklamowego. I zwykle obejmuje podstawową wersję wyposażeniową, którą ciężko znaleźć w salonie. Czasem mówi się nawet, że cena od to taki lep na muchy - ma tylko skusić klienta do wejścia do salonu. A potem handlowcy robią swoje. Zanim dasz się złapać, znajdź porównywalne wersje wyposażenia interesujących Cię aut. Zdarza się, że dołożenie niezbędnych dodatków do wersji podstawowej winduje cenę sporo powyżej oczekiwań. I odrzucone na wstępie z powodu ceny droższe auto, po sprawdzeniu wyposażenia okazuje się całkiem konkurencyjne. Sprawdźmy to na przykładzie oferty VW Polo. Na stronie volkswagen.pl można znaleźć kilka przykładowych kalkulacji przygotowanych właśnie dla tego modelu, jak i Golfa oraz Passata. Wynika z niego, że pozornie najdroższy na wstępie VW Polo po wyrównaniu wyposażenia standardowego, uwzględnieniu kosztów eksploatacji i utraty wartości po czterech latach okazuje się być najtańszym. Albo inaczej - jeśli zdecydujesz się po czterech latach go sprzedać, w kieszeni zostanie Ci najwięcej pieniędzy.

I dlatego tańsze auto w salonie w rzeczywistości wcale nie musi się okazać najlepszą inwestycją.

Marka, modelVW PoloFord FiestaNissan MicraOpel CorsaRenault ClioToyota Yaris
Silnik1.0 TSI 95 KM1.0 EcoBoost 100 KM0.9 IG-T 90 KM1.4 90 KM0.9 Energy The 90 KM1.5 111 KM
WersjaTrendlineTrendVisia+EnjoyAlizeActive
Cena bazowa

54 890,00 zł

51 600,00 zł

52 990,00 zł

50 550,00 zł

51 000,00 zł

54 100,00 zł

Wyposażenie dodatkowe
Klimatyzacjastandard3800 zł (pakiet Cool&Sound 1)standardstandardstandardstandard
Radioodtwarzaczstandardstandardstandardstandardstandard
Zestaw bluetooth do telefonu standardstandard

2 500,00 zł

standardstandard
Dodatkowe wyposażenie łącznie-

3800,00 zł

-

2 500,00 zł

--
Cena samochodu z doposażeniem

54 890,00 zł

55 400,00 zł

52 990,00 zł

53 050,00 zł

51 000,00 zł

54 100,00 zł

Wartość rezydualna po 4 latach (15 tys. km rocznie) w proc.

55,3%

49,8%

53,2%

54,9%

51,3%

53,3%

Wartość rezydualna po 4 latach (15 tys. km rocznie)

30 375,00 zł

27 613,00 zł

28 179,00 zł

29 141,00 zł

26 142,00 zł

28 828,00 zł

Utrata wartości (po 4 latach i 60 tys. km)

24 886,00 zł

27 787,00 zł

24 811,00 zł

23 909,00 zł

24 858,00 zł

25 272,00 zł

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,5

4,1

4,3

5,2

4,7

4,6

Koszty paliwa

13743,00 zł

12 521,40 zł

13 132,20 zł

15 880,00 zł

14 353,80 zł

14 048,40 zł

Koszty przeglądów

2 095,68 zł

2 164,43 zł

4 233,88 zł

3 025,31 zł

2 157,11 zł

2 387,29 zł

Części eksploatacyjne

2 226,41 zł

2 553,48 zł

1 945,40 zł

1 439,10 zł

1 295,58 zł

1 833,29 zł

Łączne koszty eksploatacji

18 065,09 zł

17 2239,31

19 311,21 zł

20 345,21 zł

17 806,89 zł

18 268,98 zł

Łączny koszt użytkowania*

41 951,09 zł

45 026,31 zł

44 122,48 zł

44 254,21 zł

42 664,89 zł

43 540,98 zł

* utrata wartości + eksploatacja
Disclaimer: Zestawienie zostało opracowane w dniu 13 czerwca 2018, w oparciu o dane z aplikacji Car Cost Expert i innych narzędzi dostarczonych przez Autovista Group. Dane zostały zweryfikowane pod kątem doboru modeli Volkswagen i poprawności zastosowanych metod porównawczych przez Eurotax w Polsce. Eurotax jest marką handlową Autovista Polska z siedzibą w Warszawie przy ul. Janczarów 4. Do wyliczenia przyjęto całkowity koszt utrzymania samochodu w ciągu 4 lat przy przebiegu 15 tys. km rocznie. W porównaniu uwzględniono samochody z pięciodrzwiowym nadwoziem i silnikiem benzynowym o mocy ok. 95 KM. Uwzględniono minimalne wyposażenie, które wybierają klienci – klimatyzację, radioodtwarzacz i zestaw Bluetooth do telefonu komórkowego. Jeżeli elementy wyposażenia występowały w pakietach, uwzględniono tańsze rozwiązanie. Wyliczenie nie uwzględnia promocji i rabatów, opiera się na danych dostarczonych przez Eurotax oraz na cennikach dostępnych w dniu wyliczenia na stronach internetowych danych producentów. W porównaniu nie uwzględniono kosztów wymiany opon oraz ubezpieczenia. Wybierając bogatsze lub skromniejsze wyposażenie, wyliczenie może się różnić od zaprezentowanego.
Analiza kosztów użytkowania została wykonana dnia 13 czerwca 2018 w oparciu o dane wartości rezydualnych – Forecast WEB – baza 06/2018; ceny samochodów i opcji, dane serwisowe oraz eksploatacyjne – CCE – baza 06/2018; średnią cenę paliwa wg notowań e-petrol z dnia 13.06.2018. Wartości rezydualne prezentowane są w wartości „Sprzedaż”. W przypadku wyposażenia dodatkowego zastosowano krzywe spadku wartości wg metody„jak samochód”. Dane nt. zużycia paliwa zostały zaczerpnięte z cenników lub konfiguratorów na stronach internetowych poszczególnych marek. W przypadku, gdy dane dotyczące zużycia paliwa w bazie CCE i cennikach się różniły, przyjęto dane z cenników.
1 W skład pakietu Cool&Sound 1 wchodzą: klimatyzacja manualna oraz radio MyConnection (zawiera m.in.: wyświetlacz kolorowy 4.2", zestaw głośnomówiący z Bluetooth®, 2xUSB, 6 głośników i stację dokującą MyFord Dock)
Lokowanie produktu
Najnowsze