W oczekiwaniu na kolejną generację: oto ewolucja Toyoty Supry w jednym filmie
Nadchodzący debiut najnowszej generacji Toyoty Supry to dobra okazja, by przypomnieć bogatą historię tego modelu.
![Toyota Supra](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Toyota-Supra-2.jpeg)
Supra – oto jedna z najbardziej legendarnych nazw w historii motoryzacji. Nieważne, czy ktoś kojarzy ten model z filmów, z gier komputerowych, z motorsportu czy może po prostu kiedyś taką jeździł – trudno o inną sportową Toyotę, która kojarzyłaby się tak dobrze i wzbudzała tyle emocji.
Pod koniec 2019 roku spodziewany jest debiut nowej generacji.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/07/toyota-supra-a901.jpg)
Poprzednim razem nazwa Supra była używana do 2002 roku. Nowa generacja ma być oparta na nadchodzącym BMW Z4. Ma mieć trzylitrowy, rzędowy, sześciocylindrowy silnik i idealne rozłożenie masy. Będzie też krótsza od poprzedników. Niektórzy – w tym red. Tymon – obawiają się, że nadchodząca Supra nie będzie tak dobra, jak poprzednie i nie będzie w pełni zasługiwać na legendarną nazwę. Jedno jest pewne – ta premiera jest zapowiadana już od bardzo dawna i chyba każdemu oczekiwanie trochę się już dłuży. Niektórzy, aby jakoś wykorzystać czas, spoglądają w przeszłość.
Oto film przedstawiający historię Supry.
Zamieszczono go na kanale Cars Evolution, na którym można znaleźć także kilka filmów dotyczących innych modeli. Jest to krótka podróż po wszystkich generacjach modelu, ubogacona o kilka faktów i ciekawostek o każdej z nich.
Niewiele osób pamięta, że początkowo nazwa tego auta brzmiała „Celica Supra”.
![Toyota Celica Supra](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/08/Toyota-Supra.jpeg)
Działo się tak, ponieważ było to po prostu rozwinięcie modelu Celica. Dopiero generacja numer trzy (od 1986 roku) stała się odrębnym samochodem. Celica stała się od tego czasu autem przednionapędowym, a Supra – dużym, tylnonapędowym, topowym coupe. Pod jej maską zawsze pracowały jednostki sześciocylindrowe.
W 1981 roku w Suprze (czy raczej w Celice-Suprze) pojawił się pierwszy system nawigacyjny.
Była to także pierwsza Toyota na rynku amerykańskim, w której oferowano tempomat. Ciekawostek o modelu jest jednak więcej: dotyczą jednak głównie najbardziej legendarnej generacji, czyli tej z numerem cztery. Była produkowana w latach 1992-2002.
Przez długie lata ten model był rekordzistą w dziedzinie hamowania z 70 mil na godzinę do zera.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/07/toyota-supra-wnetrze.jpeg)
Taki test został przeprowadzony przez redaktorów czasopisma „Car and Driver” w 1997 roku. Rozpędzono Suprę do 70 mil na godzinę – czyli do 113 km/h – po czym kierowca wcisnął hamulec. Dzięki systemowi ABS i układowi hamulcowemu, który wykorzystywał doświadczenia z Formuły 1, samochód zatrzymał się po 45 metrach. Ten rezultat został pobity dopiero w 2004 roku. I to przez Porsche Carrerę GT...
Supra jest też jednym z samochodów, który najmocniej zapisał się w historii kultury popularnej. Policzono, że różne egzemplarze tego modelu pojawiły się na ekranie w filmach lub serialach aż 78 razy. Oczywiście najbardziej znane filmy z udziałem Supry to te z serii „Szybcy i Wściekli”. Do tego dochodzą także liczne gry komputerowe.