Ranking sprzedaży klasy średniej - trochę go uporządkowaliśmy
Wiemy już, jak wyglądała sprzedaż w klasie średniej w styczniu. Lekko uporządkowaliśmy ranking SAMARu. Na fotelu lidera bez zmian, ale na dalszych miejscach jest ciekawie.
Bardzo wiele mówi się o zmierzchu tradycyjnych segmentów rynku na rzecz wszelkiej maści SUV-ów. I faktycznie, z miesiąca na miesiąc SUV-y notują rekordowe wzrosty sprzedaży. Ale pogłoski o śmierci klasy średniej są mocno przesadzone – jak w swoim raporcie podaje Samar, w styczniu 2018 roku łącznie zarejestrowano 4038 auta segmentu D. To o 15% więcej, niż dwanaście miesięcy wcześniej. Oczywiście nie jest żadną tajemnicą, że za sprzedaż samochodów tej klasy odpowiadają głównie firmy. Podczas gdy odbiorcy prywatni coraz mocniej kierują się w stronę SUV-ów, zarządcy flot pozostają wierni klasycznym sedanom i kombi.
Złączyliśmy w jedność modele, które w rankingu niepotrzebnie potraktowano osobno.
Zestawienie TOP30 według segmentacji IBRM SAMAR pokazujące liczbę rejestracji w segmencie D w styczniu już prezentowaliśmy. Teraz pokusiliśmy się jednak o lekkie zmodyfikowanie tej listy, ponieważ w oryginalnej niektóre modele aut były – naszym zdaniem – potraktowane nieco niekonsekwentnie. Dlatego połączyliśmy wyniki modeli z jednej rodziny, takich jak A4 i A4 Allroad, czy Volvo S60, V60 i rodzinę Cross Country. To nieco zmienia kolejność na liście. Oto ona.
1. Skoda Superb: 782 egzemplarze
2. Volkswagen Passat: 718
3. Ford Mondeo: 445
4. Opel Insignia: 398
5. Toyota Avensis: 365
6. Audi A4/A4 Allroad: 213
7. Mazda6: 187
8. Mercedes Klasy C: 156
9. BMW Serii 3: 107
10. Volkswagen Arteon: 105
11. Kia Optima: 103
12. Renault Talisman: 69
13. Volvo S60/V60/S60 Cross Country/V60 Cross Country: 64
14. Hyundai i40: 63
15. Audi A5: 60
16. Peugeot 508: 40
17. Lexus IS: 31
18. Subaru Outback: 26
19. Infiniti Q50: 20
20. Kia Stinger: 20
21. BMW Serii 4: 19
22. Alfa Romeo Giulia: 16
23. Jaguar XE: 11
24. Subaru Levorg: 11
25. DS 5: 5
26. Citroen C5: 4
Lider bez zaskoczeń
Pierwsze dwa miejsca podium nie zaskakują – grupa VAG rządzi. Liderem pozostaje król flot, czyli Superb, ale Passat niewiele do niego traci. Przyczyn takiego sukcesu jest kilka – od bardzo dobrych warunków finansowania, przez tradycyjne, polskie umiłowanie aut z grupy Volkswagena, aż po bogatą sieć serwisową i zalety samych aut.
Na najniższym stopniu podium dobrze znany Ford Mondeo. Widać wyraźnie sporą stratę do liderów – zarejestrowano ponad 700 Passatow i 445 Mondeo. Miejsce czwarte zajmuje nowy Opel Insignia. Można przewidywać, że teraz jeszcze trwa „rozruch” świeżego modelu na rynku i wynik Opla w kolejnych miesiącach będzie wzrastał.
Wielkie zaskoczenie na miejscu piątym. Toyota Avensis to w tym zestawieniu wręcz dinozaur, a mimo tego, depcze swym wynikiem Insigni po piętach. Lojalność polskich klientów wobec Toyoty i to, jak wielkim uznaniem cieszy się ta marka na naszym rynku, mogą być wręcz zaskakujące. Sprzedaż Avensisa na Zachodzie stanowi margines i Toyota pewnie chętnie by go wycofała, ale na przeszkodzie stoi Polska, która nadal kocha ten leciwy model.
Ostatnia szansa na hydropneumatykę
Na miejscu szóstym pierwszy model klasy premium. Audi A4 przekonuje do siebie – coraz częściej nie tylko menadżerów wyższego szczebla, ale i nabywców prywatnych – atrakcyjnym finansowaniem. A jeśli już jesteśmy przy nabywcach prywatnych, ich ulubionym modelem w zestawieniu jest Mazda 6, która zajęła siódme miejsce. Jednocześnie, zarządcy flot raczej nie kochają „Szóstki”, więc można się domyślać, że spora część spośród 187 rejestracji to te wykonane przez osoby prywatne lub prowadzące jednoosobową działalność.
Na dalszych pozycjach listy – raczej bez zaskoczeń. Nie zaskakuje przewaga świeższego Mercedesa klasy C nad BMW serii 3. Dość dobry wynik starego modelu, jakim jest Volvo S60 i V60 to zapewne kwestia wysokich rabatów udzielanych przez dealerów przed debiutem następcy. Alfa Romeo Giulia (22 sztuki) raczej nie zawojowała rynku – traci nie tylko do wspomnianych BMW i Mercedesa, ale i do Lexusa IS. Sprzedaje się za to lepiej od Jaguara XE. Subaru Levorg (11 aut) to dość dziwny gość na tej liście, ponieważ jest modelem, któremu zdecydowanie bliżej do klasy kompaktowej. Zestawienie zamyka prawdziwy weteran, jakim jest Citroen C5. Dealerzy wyprzedają ostatnie sztuki i takiego auta nie można już zamówić do produkcji. To absolutnie ostatnia szansa na zakup nowego samochodu z hydropneumatycznym zawieszeniem. W styczniu zdecydowały się na to cztery osoby.
Podsumowanie
To nie nowości liderują w tym segmencie. Jak widać, o wyniku sprzedaży decydują tu raczej typowo racjonalne czynniki, takie jak warunki finansowania i gwarancji. Segment D kupuje się głównie Excelem, a nie sercem – a użytkownik takiego auta zwykle ma niewiele do powiedzenia w kwestii jego wyboru.