Porsche zrobiło limitowaną edycję 911 w hołdzie dla rumuńskiej drogi
Tak jest – oto Porsche 911 Carrera 4 GTS "Tribute to Transfagarasan”, które powstało w hołdzie dla jednej z najbardziej cenionych górskich dróg świata.

Transfagarasan, czyli Droga Transfogaraska, to wspinająca się na wysokość 2042 m n.p.m. górska trasa w Rumunii o numerze DN7C. Cała liczy 151 km, ale odcinek określany mianem „właściwej” Drogi Transfogaraskiej ma 90,2 km. Została wybudowana w latach 1970–1974 na polecenie dyktatora Nicolae Ceaușescu. Była dla niego ważna, ponieważ Ceaușescu, świadomy napiętych stosunków ze Związkiem Radzieckim, chciał zapewnić sobie możliwość szybkiej ucieczki z Bukaresztu na północ kraju. Do jej budowy zużyto ok. 6 mln kg dynamitu. Według oficjalnych statystyk 40 budujących ją żołnierzy straciło życie, ale w rzeczywistości było ich znacznie więcej – nawet kilkuset. Tę właśnie drogę postanowiło uczcić Porsche.







Porsche oddaje hołd najsłynniejszej drodze w Rumunii
Jest to wyraz uznania dla rumuńskiej społeczności miłośników Porsche oraz dla legendarnej trasy. Jedną z form tego hołdu jest wystawa Art Safari w Pałacu Dacia-Romania w Bukareszcie. W ramach wystawy można podziwiać reportaż Radu Chindrișa, wykonany podczas Transfogaraskiej Eskapady 2024. Znalazło się tam także ponad 100 obrazów sygnowanych przez dziesiątki artystów. To jednak nie wszystko, bo powstało:
Porsche 911 Carrera 4 GTS "Tribute to Transfagarasan”
Powstanie zaledwie 10 egzemplarzy tej limitowanej edycji. Porsche podkreśla, że każdy z nich łączy design, emocje i najlepsze osiągnięcia inżynieryjne marki z rumuńskimi motywami. Samochód został opracowany przez Porsche Exclusive Manufaktur we współpracy z Porsche Club Romania.
Każdy egzemplarz pomalowano kolorem Graphite Grey z palety Paint to Sample, z kontrastującymi czerwonymi akcentami (Guards Red). Tylny grill ozdobiono barwami rumuńskiej flagi, a boczne szyby i progi zdobią specjalne logotypy.
Tapicerka wnętrza nawiązuje do Alp, a w zagłówkach wyszyto dedykowane emblematy z panoramą górską. Ten sam wzór trafił również na dywaniki. W kabinie znalazły się także numerowane plakietki w barwach rumuńskiej flagi, potwierdzające przynależność do ultralimitowanej serii. Pomiędzy fotelami wytłoczone zostało ogromne logo nawiązujące do kultowej szosy.







533 KM i 610 Nm
Pod maską 911 Carrera 4 GTS kryje się 3,6-litrowy silnik bokser wspierany przez jednostkę elektryczną w układzie T-Hybrid. Układ generuje łącznie 533 KM i 610 Nm, co pozwala na przyspieszenie 0–100 km/h w zaledwie 3 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 312 km/h. Niestety, na większości Transfogaraskiej obowiązuje ograniczenie do 40 km/h, więc pełna moc nie zawsze może zostać wykorzystana.
Auto zadebiutowało podczas Transfagarasan Getaway – wielodniowego rajdu zorganizowanego przez Porsche Club Romania oraz Porsche Central & Eastern Europe. Nie wiadomo, czy wszystkie egzemplarze zostały już sprzedane.