Oto nowy Ford Focus ST z najmocniejszym silnikiem w historii. Albo z dieslem
Fani mocnych samochodów kompaktowych mogą już zacząć planować swoją wycieczkę do salonu Forda. Na rynek wjeżdża nowy Focus w wersji ST, z silnikiem o mocy 280 KM. Ewentualnie ze 190-konnym silnikiem wysokoprężnym.
![ford focus st 2019](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/ford-focus-st-2019-21.jpg)
Z zakupami trzeba będzie wprawdzie poczekać co najmniej do lata tego roku - wtedy Focus ST ma trafić do salonów - ale już teraz na jego temat wiemy niemal wszystko.
Nowy Ford Focus ST - silniki
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/ford-focus-st-2019-20.jpg)
Do wyboru będą dwie opcje napędowe (obie przednionapędowe) - benzynowy 2.3 Ecoboost i wysokoprężny 2.0 EcoBlue.
Więcej fanów będzie miała prawdopodobnie ta pierwsza jednostka - najmocniejsza w całej historii wersji ST. Generuje 280 KM i 420 Nm, co pozwala rozpędzić hatchbacka do 100 km/h mniej niż 6 s, czyli o ok. 0,5 s szybciej niż miało to miejsce w poprzednim modelu. Reakcja na wciskanie pedału gazu ma być błyskawiczna m.in. dzięki zastosowaniu turbosprężarki typy Twin Scroll, a także zoptymalizowanemu działaniu wydechu. W trybach sportowej jazdy Focus ST będzie dodatkowo utrzymywał częściowo otwartą przepustnicę po zdjęciu nogi z pedału gazu - w ten sposób po ponownym jego wciśnięciu opóźnienie ma być niemal zerowe. Rozwiązanie to po raz pierwszy pojawiło się w... sportowym Fordzie GT.
Dwulitrowy diesel nie stoi jednak na straconej pozycji - chociażby dlatego, że jest... najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym w historii Focusa ST. Generuje 190 KM i 400 Nm, przy czym 360 Nm można uzyskać już od poziomu 1500 obr./min.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/ford-focus-st-2019-14.jpg)
Obie jednostki można łączyć z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów z opcjonalnym rev-matchingiem w przypadku silnika benzynowego. Siedmiostopniowa skrzynia automatyczna zarezerwowana jest - przynajmniej na razie - dla jednostki benzynowej. Automatyczna przekładnia ma się z czasem uczyć naszego stylu jazdy i dostosowywać do niego zmiany przełożeń. Jeśli to nam nie wystarczy, zawsze można będzie skorzystać z łopatek do zmiany biegów umieszczonych za kierownicą.
Nie tylko silniki.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/ford-focus-st-2019-18.jpg)
Nowy Ford Focus ST ma być świetną zabawką nie tylko z powodu obecności mocnych silników, ale też właściwości jezdnych. Już na starcie oferuje usztywnione i obniżone o 10 mm w stosunku do cywilnego modelu zawieszenie z adaptacyjnymi amortyzatorami CCD. Inaczej zestrojony jest również układ kierowniczy - teraz ma być o „15 proc. szybszy niż w standardowym Focusie”, a tarcze hamulcowe urosły do 330 mm z przodu i 302 mm z tyłu.
Do tego w przypadku wersji benzynowej dochodzi eLSD, czyli elektroniczny mechanizm różnicowy, pozwalający przekierować nawet całą moc na koło z lepszą trakcją. Samochody z silnikiem Diesla otrzymają natomiast system Torque Vectoring Control, który ma m.in. zmniejszyć podsterowność poprzez dohamowywanie wewnętrznego koła podczas szybszego pokonywania zakrętów.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/ford-focus-st-2019-16.jpg)
Posiadacze Focusów ST będą mogli przy tym wybierać spośród trzech lub czterech trybów jazdy. Podstawowe modele będą oferować wybór pomiędzy trybami Slippery/Wet, Normal oraz Sport, natomiast ci, którzy zdecydują się na Performance Pack, będą mogli skorzystać z dodatkowego trybu Track Drive. Wybór każdej z tych opcji zmienia ustawienia eLSD, adaptacyjnego zawieszenia, przepustnicy, układu hamulcowego, skrzyni biegów i układu kierowniczego.
Nie tylko sport.
Poza tym Focus zostanie tym, czym jest w wersji standardowym - uniwersalnym autem dla mniejszej lub większej rodziny. Focusa ST będzie można bowiem zamawiać zarówno jako hatchbacka, jak i kombi.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/ford-focus-st-2019-8.jpg)
Od cywilnej wersji będą go odróżniać z zewnątrz m.in. nowe lakiery, większy spoiler dachowy, podwójny wydech, 18-calowe felgi (w opcji 19-calowe), zmieniony grill i zderzak, a także wloty powietrza. Czerwone zaciski hamulcowe będą elementem pakietu Performance.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2019/02/ford-focus-st-2019-17.jpg)
W środku, poza sportowymi akcentami, rozpoznamy go natomiast głównie po sportowych fotelach Recaro, a także sportowej kierownicy, aluminiowych nakładkach na pedały i aluminiowej gałce zmiany biegów.
Pozostaje więc tylko czekać do lata, aż nowy Focus ST wjedzie do salonów...