Po co klikać, kręcić, smyrać, skoro można się po prostu… dogadać!
Mercedes proponuje nowy sposób komunikacji z pokładowym systemem multimedialnym. I to takim, który uczy się twoich nawyków.
![Mercedes Klasy A - z tym samochodem można się dogadać](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/11/Mercedes_MBUX_open.jpg)
Pamiętasz swoją pierwszą komórkę? Niewielki ekran, mnóstwo przycisków i skomplikowane menu? Kiedyś podobnie było z samochodami - ich konsole centralne były nafaszerowane przyciskami, a na ich środku znajdował się niewielki, monochromatyczny ekran wyświetlający dane z komputera pokładowego, czy sprzętu audio.
Systemy samochodowe poszły śladem smartfonów
Dotykowe ekrany z czasem wyparły klasyczne klawiatury telefonów i w podobnym kierunku poszli producenci samochodów. Po co uczyć się zastosowania zestawu przycisków, skoro można w wygodny sposób skorzystać z dotykowego ekranu, na którym mogą być wyświetlane wszystkie informacje - od ustawień klimatyzacji, przez wybór stacji radiowej po komendy nawigacji. Wszystko to dla coraz większej wygody użytkowania.
![Mercedes Klasy A MBUX](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/11/Mercedes_MBUX_9.jpeg)
Dziś coraz częściej korzystamy z asystentów głosowych.
Siri, Alexa, Asystent Google - po co dotykać ekranu, jeżeli można porozumieć się ze smartfonem, czy w ogóle skorzystać z internetu za pomocą głosu? Sztuczna inteligencja potrafi coraz więcej, a do tego uczy się i staje coraz bardziej użyteczna.
Skoro można dogadać się ze smartfonem, to czemu nie z samochodem?
Ależ można! Taką możliwość proponuje np. Mercedes wprowadzając do nowej Klasy A system MBUX. Jest on dostępny zarówno w nadwoziu typu hatchback, jak i we wprowadzanej właśnie na rynek wersji Limuzyna.
![Mercedes klasy A MBUX](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/11/Mercedes_MBUX_4.jpg)
Mercedes-Benz User Experience to jeden z najbardziej zaawansowanych systemów pokładowych montowanych we współczesnych autach. I jeden z niewielu, z którymi można się komunikować nie poprzez precyzyjne komendy głosowe, a po prostu z nim rozmawiając.
![Mercedes klasy A MBUX](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/11/Mercedes_MBUX_3.jpg)
Wystarczy wzbudzić go komendą „Hey, Mercedes”, a asystent jest gotowy do działania. Jest Ci zimno? Powiedz to, a Mercedes podniesie temperaturę o kilka stopni. Chcesz by włączył ogrzewanie fotela? Nie szukaj przycisku, po prostu to powiedz. Podobnie jeśli jesteś głodny - powiedz o tym, a asystent powie Ci gdzie w okolicy możesz coś zjeść. W ten sam sposób wprowadzisz punkt docelowy w nawigacji, a nawet dowiesz się jaka będzie jutro pogoda. Bez odrywania rąk od kierownicy i wzroku od drogi.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/01/mercedes-mbux-27.jpg)
Asystent głosowy to tylko jedno z udogodnień systemu MBUX
System nie tylko potrafi reagować na polecenia głosowe kierowcy. On się wręcz uczy jego zachowań i przyzwyczajeń. Jeśli dostrzeże, że kierowca zwyczajowo dzwoni konkretnego dnia o konkretnej porze na określony numer, podsunie ten numer w sugestiach. A jeśli stwierdzi, że kierowca regularnie słucha określonej audycji w określonej stacji radiowej, to będzie o niej przypominał i ją dla niego włączy.
![Mercedes Klasy A MBUX](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/11/Mercedes_MBUX_8.jpg)
Mało? Dodaj zalety komunikacji Car-to-X.
Car- to-X to umiejętność komunikowania się samochodu z otoczeniem. Auto wyjeżdżając z garażu już będzie wiedziało, gdzie na drogach leży śnieg, jest ślisko, albo, że gdzieś zdarzył się wypadek i trzeba się spodziewać utrudnień w ruchu.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/01/mercedes-mbux-26.jpg)
Sprzęt dopasowany do użytkownika.
Jeden z ekranów wchodzący w skład MBUX (w sumie są dwa) zastąpił tradycyjne zegary - prędkościomierz i obrotomierz - oraz zestaw kontrolek za kierownicą. I można go urządzić wedle swoich upodobań. Cyfrowy prędkościomierz można zastąpić widokiem nawigacji, albo zestawem podstawowych informacji komputera pokładowego.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/01/mercedes-mbux-22.jpg)
Albo w ogóle ograniczyć go do minimum, by podawał np. tylko prędkość. Dzięki temu kierowca będzie miał przed oczami tylko te dane, które naprawdę są mu potrzebne.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/01/mercedes-mbux-16.jpg)
By je otrzymać wcale nie musi patrzeć na ekran! Równie dobrze może korzystać z wyświetlacza head-up display, który podaje dane bezpośrednio na przedniej szybie.
![Mercedes Klasy A MBUX](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/11/Mercedes_MBUX_6.jpeg)
Nie chcesz rozmawiać z samochodem? Nie musisz.
Oczywiście głosowa obsługa MBUX to tylko jedna z możliwości. Jeśli ktoś woli bardziej tradycyjne rozwiązania, może poruszać się po menu systemu za pomocą paneli dotykowych na kierownicy i na tunelu środkowym. Ten ostatni pozwala m.in. na wpisywanie punktów docelowych w nawigacji przy wykorzystaniu odręcznego pisma. Czyli ponownie - w sposób, w jaki można pisać również na smartfonie.
![Mercedes Klasy A MBUX](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/11/Mercedes_MBUX_7.jpeg)
Który sposób jest najlepszy? Ten, który jest najwygodniejszy dla użytkownika. A użytkownicy mają różne potrzeby i upodobania. I tak jak różnie będą korzystać z systemu MBUX, tak samo różnie mogą podchodzić do zakupu auta - jedni np. wybiorą Mercedesa klasy A w wersji hatchback, inni będą woleli limuzynę. I każdy wybór będzie dobry.
![Mercedes klasy A MBUX](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/spidersweb/2018/11/Mercedes_MBUX_2.jpg)
Świat elektroniki nieprzerwanie prze do przodu i prawie codziennie dostajemy informacje o nowych odkryciach. Kilka dni temu pisaliśmy o premierze smartfona ze składanym ekranem. Ciekawe, czy to rozwiązanie zobaczymy też w samochodach.
* Wpis powstał przy współpracy z firmą Mercedes-Benz.