Kiedyś na bogato, dziś skromnie. Tak zmieniało się logo Rolls-Royce'a
Logo Rolls-Royce’a to dziś proste „RR” na białym tle. Zanim jednak taka forma stała się rzeczywistością, marka długo balansowała między dziedzictwem a nowoczesnością.

Rolls-Royce powstał w 1904 r. z inicjatywy dwóch dżentelmenów: Charlesa Rollsa i Henry’ego Royce’a. Samochody tej brytyjskiej marki w zasadzie od początku kojarzyły się nie tylko z luksusem, ale i z wyjątkową niezawodnością i wytrzymałością. Te auta nie tylko działały bez zarzutu w miejscach, które nie oferowały nic poza żarem lejącym się z nieba, kurzem i fatalnymi drogami, ale wręcz startowały z sukcesami w zawodach sportowych, nierzadko bardzo wymagających.
Miały też na koncie takie osiągnięcia jak np. przejechanie bez większych awarii 15 tys. mil (ok. 24 tys. km) przez nowy wówczas model 40/50 hp w 1907 r. - był to wyczyn absolutnie nie do uwierzenia w tych czasach, gdy większość aut na drogach miało problem, by bez usterki pokonać 1000 km. Do dziś Rolls-Royce jest w zasadzie synonimem auta naprawdę luksusowego - a po wycofaniu z produkcji Maybachów 57 i 62, jest zarazem jedyną firmą, która produkuje auta na tym poziomie dopracowania i luksusu - a mowa oczywiście o modelu Phantom.

Pierwsze logo Rolls-Royce'a było nad wyraz skomplikowane, co było typowe dla tych czasów

Były tu już obecne litery RR od nazwisk założycieli, ale oprócz nich były tu też widoczne: pierwowzór Spirit of Ecstasy (figura kobiety nawiązująca do Nike, bogini zwycięstwa, siły i szybkości), lew w towarzystwie dwóch róż (symbolizujące Anglię oraz Manchester, z którego marka się wywodzi), konik morski (symbol siły i niezawodności) oraz kolejne nawiązanie do Nike - tym razem w postaci skrzydeł. Logo miało kolor czerwony, podkreślający dynamicznego ducha marki.
Nowe logo - a właściwie dwa - pojawiły się w 1911 r.




W tym samym roku zaczęto też ozdabiać samochody osobną figurką Spirit of Ecstasy. Pierwsze logo było tylko nieco mniej skomplikowane od starszego, używanego od 1907 r., ale za to doczekało się napisu „The Best Car In The World”, którego raczej tłumaczyć nie trzeba. W użytku było też drugie, znacznie bardziej minimalistyczne logo.
Duża zmiana nadeszła w 1973 r.

Minimalizm pozostał na miejscu, ale logo pojawiło się nowe, pasujące do czasów, gdy je zaprezentowano. Zrezygnowano ze wszelkich ozdobników, pozostały jedynie eleganckie litery RR na ciemnoniebieskim tle.
Gdy BMW przejęło markę, w 1998 r. pojawiło się następne logo. Kształt liter pozostał taki jak wcześniej, ale zrezygnowano z efektu 3D. W zamian umieszczono je na prostokątnej tabliczce z napisem „Rolls-Royce”.

Ostatnia jak dotąd zmiana miała miejsce w 2020 r.
Od tego czasu Rolls-Royce korzysta z najprostszego logo w swej historii. Powstało ono przez zapożyczenie liter ze znaczka z lat 1998-2020 i... wyrzucenia reszty. Tak proste linie mogą wydawać się ciekawym wyborem dla aut ociekających luksusem, ale z drugiej strony - nowemu logo nadal nie można odmówić elegancji. Tak jak ładnie skonfigurowanej limuzynie od Rolls-Royce'a.
