Logo Mitsubishi odpowiada nazwie marki. Wystarczy znać japoński
Firma Mitsubishi została utworzona dawniej, niż ktokolwiek z nas może pamiętać - w 1870 r. Równo 100 lat później zostało wydzielone Mitsubishi Motors, ale pierwsze samochody pod tą marką zaczęły pojawiać się na drogach już w... 1917 r.

Mitsubishi Group to ogromny twór, skupiający blisko 40 (!) podmiotów - w tym największe przedsiębiorstwo zbrojeniowe w Japonii (a niegdyś największe przedsiębiorstwo w Japonii w ogóle), Mitsubishi Heavy Industries, czy właśnie Mitsubishi Motors. Niemal od samego początku poszczególne firmy należące do tej grupy - a przynajmniej znaczna część z nich - korzystają z charakterystycznego loga przedstawiającego trzy diamenty. Wyjątkiem były pierwsze trzy lata działalności - diamenty pojawiły się w 1873 r., choć w formie nieco różniącej się od obecnej. Były one połączeniem dwóch herbów rodowych: trzech nałożonych na siebie rombów (herb założyciela firmy, Yararo Iwasakiego) oraz trzech liści orzecha wodnego (herb klanu Tosa, w którego domenie pracował Iwasaki).
Znaczek, który znamy dziś, pojawił się natomiast w okolicach 1960 r.
Wiele źródeł podaje co prawda 1964 r., ale dosyć łatwo znaleźć zdjęcia starszych aut Mitsubishi z tym znaczkiem. Tak czy owak, zamiast zmieniać coś, co dobre, ewentualne efekty odświeżające Mitsubishi Motors uzyskuje na drodze np. skąpania loga w chromie czy też po prostu zmiany designu pojazdów. To logo ma to do siebie, że bardzo dobrze pasuje i do samochodów z roku 1975, jak i z 2025.

Skąd więc te trzy diamenty?
To bardzo proste: mitsu oznacza trójkę, a hishi - wspomniany orzech wodny, a właściwie: kotewkę orzech wodny, jednoroczną roślinę rosnącą w stojących zbiornikach wodnych lub wolno płynących rzekach. Orzech wodny oczywiście niewiele nam tu mówi, więc należy dodać, że słowo hishi jest od dawna używane przez Japończyków w odniesieniu do rombu lub diamentu - stąd właśnie charakterystyczne trzy diamenty w logo. Litera b znalazła się w nazwie dlatego, że Japończycy często zmieniają dźwięk h na b, gdy ten występuje w środku wyrazu.

To właściwie cała tajemnica stojąca za logiem, ale dołączył też do tego aspekt marketingowy - każdy diament symbolizuje coś innego. Mowa o: niezawodności, sukcesie i działaniu zgodnie z zasadami etycznymi.
Teraz wiesz już wszystko, co powinieneś wiedzieć o logo Mitsubishi.