Kia K5 po liftingu wysyła nam pocztówkę. Z krainy samochodów, których już nie ma
Pamiętacie Kię Optimę? Na niektórych rynkach doczekała się następcy, który nie dość, że świetnie wygląda, to jeszcze przeszedł lifting, który niczego w nim nie zepsuł.
![kia k5](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/10/2025-kia-k5-south-korea.jpg)
Kia Optima nigdy nie zdobyła szturmem europejskiego rynku. Trzeba jednak przyznać, że Koreańczycy starali się sobie u nas jakoś poradzić. Wprowadzili wersję kombi, nie zabrakło turbodiesli (choć przydałby się jakiś mocniejszy, osiągający ok. 170-180 KM), a całość naprawdę dobrze wyglądała, zarówno na zewnątrz, jak i w środku.
Dlaczego Optima nie stała się hitem flot? Czemu wersji hybrydowej nie kochają taksówkarze? Odpowiedzi może być kilka. Ceny potrafiły być korzystne (pamiętam ofertę z końcówki rynkowej kariery Optimy – za wersję 1.6T 180 KM można było zapłacić tylko ok. 100 tysięcy złotych), ale najwyraźniej zabrakło prestiżu, może jeszcze większej dowolności w doborze wersji, no i… centymetrów prześwitu. Optima usiłowała wyrobić sobie markę na rynku już w czasach, gdy SUV-y mocno atakowały segment D.
![kia optima 2021](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2018/10/kia-optima.jpeg)
Kia porzuciła pomysł na oferowanie auta klasy średniej…
…ale tylko w Europie. Gdy ostatnia Optima wyjechała z salonu na Starym Kontynencie, sprzedawcom nie pozostało nic innego, jak tylko tłumaczyć klientom, że więcej sedanów i kombi tej wielkości nie będzie. Ale raczej nie trzeba było specjalnie ich przekonywać. I tak szli po Sportage’a albo Sorento.
Są jednak na świecie kraje, w których sedany trzymają się mocno. Mowa m.in. o ojczyźnie Kii, czyli o Korei Południowej, ale nie tylko. Na liście są Chiny, Kazachstan, Rosja, a także Stany Zjednoczone, Kanada i Meksyk.
Wszędzie tam sprzedawana jest Kia K5
![kia k5](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/10/2025-kia-k5-south-korea.jpg)
To następca Optimy. Jako że producent postanowił, że Kia K5 nie będzie oferowana w Europie, nikt nie kłopotał się tworzeniem wersji kombi albo przeszczepianiem pod maskę jakiegoś diesla (choć to już raczej nie te czasy). Za to teraz K5 przeszła lifting.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/10/2025-kia-k5-south-korea-2.jpg)
Co się zmieniło? Na szczęście nie za wiele – i każdy, kto spojrzy na zdjęcia, zrozumie, co mam na myśli, ciesząc się z nieprzesadnie wielkiego zakresu modyfikacji. K5 jest bowiem po prostu ładnym samochodem. Koreańczycy potrafią zrobić ciekawie wyglądającego sedana (spójrzcie na obecnego Hyundaia Elantrę) i ten model to potwierdza. Po liftingu dostał reflektory, które bardziej przypominają te z nowych, elektrycznych Kii, a w zderzaku zagościły większe wloty powietrza. Dodano nowe końcówki wydechu, zmieniono wzory felg (bazowe mają nietypowy w tych czasach rozmiar zaledwie 16 cali, a największe to „tylko” 19-stki) i zmieniono gamę kolorów.
![kia k5](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/10/2025-kia-k5-south-korea-6.jpg)
Kia K5 ma też zmienione wnętrze
Dodano większe, połączone ekrany (to akurat nieźle) i zastąpiono dźwignię zmiany biegów pokrętłem (moim zdaniem to gorzej). Kia K5 ma też czytnik linii papilarnych. Poza tym, poprawiono wyciszenie kabiny, dodano możliwość aktualizacji „z chmury” i uzupełniono listę wyposażenia o head-up. Jestem fanem tego koloru tapicerki.
![](https://ocs-pl.oktawave.com/v1/AUTH_2887234e-384a-4873-8bc5-405211db13a2/autoblog/2023/10/2025-kia-k5-south-korea-3.jpg)
Jak wygląda gama silników? 180-konne 1.6 turbo nie dziwi, podobnie jak hybryda 2.0 z motorem benzynowym o mocy 152 KM (sprawdziłaby się na taxi). Ale obecność wolnossącego, 160-konnego 2.0 już dziwi, przynajmniej z perspektywy turbodoładowanej i zelektryfikowanej Europy. A najdziwniejsza jest cena. W Korei Kia K5 kosztuje równowartość 86 tysięcy złotych. Za auto klasy średniej. Włączyła mi się nostalgia. Za sedanami i za dawnymi cenami.
Więcej o autach marki Kia: