Czy kierowcy ciężarówek siedzą w telefonach? Zajrzałem do prawie stu szoferek i już wiem
Postanowiłem sprawdzić jak wielu kierowców „siedzi w telefonie” podczas jazdy. W tym celu usiadłem przy prawym oknie autokaru na trasie Łódź - Warszawa i zajrzałem do kabiny każdego wyprzedzanego kierowcy.
Niedawno tir uderzył w sznur pojazdów stojących w korku na S7, czyli obwodnicy Trójmiasta. Kierowca nawet nie hamował i w katastrofie zginęła czwórka dzieci, a 15 osób zostało rannych. Szofer był trzeźwy, co od razu skierowało podejrzenia policji w kierunku hipotezy, że korzystał z telefonu.
Te makabryczne wydarzenia sprawiły, że postanowiłem sprawdzić jak wielu kierowców „siedzi w telefonie” podczas jazdy. Wykorzystałem do tego unikatową perspektywę pasażera autokaru. Autokar może poruszać się po autostradach z prędkością 100 km/h, podczas gdy ciężarówki mają jechać przepisowe 80 km/h (w praktyce niestety bardziej 90 km/h).
Siedzenie na wysokości szoferek w pojeździe, który przez większość część zatłoczonej trasy wyprzedza sznur ciężarówek daje unikalną perspektywę. Jak zawodowcy zachowują się podczas pracy? Miałem okazję przyjrzeć się prawie setce kierowców.
Co robią kierowcy tirów w czasie jazdy? Oto wyniki moich obserwacji
Konkretnie to zajrzałem do szoferek aż 92 kierowcom, w znakomitej większości na autostradzie A2, ale także na A1 oraz na obwodnicy Warszawy. Jeżeli spodziewaliście się, że teraz padnie coś w stylu „oni wszyscy siedzą w telefonach” to was zaskoczę. Jest lepiej niż myślałem, ale bynajmniej nie jest dobrze.
Konkretnie to ośmiu kierowców jechało z telefonem w ręku i patrzyło się w ekran zamiast na drogę. Kolejnych trzech rozmawiało przez telefon ze słuchawką przy uchu (czego zupełnie nie rozumiem). Poza tym jeden z kierowców miał telefon zamontowany w uchwycie na desce rozdzielczej i oglądał na nim jakieś wideo, a kolejny „grzebał” w podobnie unieruchomionym smartfonie. Z dziwnych rzeczy zauważyłem jeszcze jednego kierowcę trzymającego lewą nogę na desce rozdzielczej.
Obserwacje robiłem w dzień powszedni w godzinach przedpołudniowych
Wynika z nich, że ponad 10 proc. kierowców jest zajętych korzystaniem ze smartfona, z czego większość patrzy w jego ekran. To oznacza, że co 10 kierowca jest potencjalnym sprawcą wypadku. Zaskoczyło mnie jak wiele ciężarówek wyprzedził autokar - nie spodziewałem się tak długiej listy. Pełną listę możecie zobaczyć poniżej - wnioski zostawiam Wam.
PS Gdyby ktoś miał wątpliwości co do treści, bo „nie ma zdjęć”, to z góry odpowiadam. Nie jestem funkcjonariuszem policji i moim celem nie było zbieranie dowodów na nikogo, a jedynie przeprowadzenie obserwacji i przekazanie wniosków. Zrobiłem kilka zdjęć poglądowych, żeby pokazać perspektywę, z której obserwowałem drogę
Czy kierowca tira siedzi w telefonie? Oto pełna lista:
- 1 nie
- 2 nie
- 3 nie
- 4 nie
- 5 nie
- 6 nie
- 7 tak, telefon w ręku i oczy w ekranie
- 8 nie
- 9 nie
- 10 nie
- 11 tak, telefon w ręku i oczy w ekranie
- 12 nie
- 13 tak, słuchawka przy uchu
- 14 nie
- 15 nie
- 16 nie
- 17 tak, słuchawka przy uchu
- 18 nie
- 19 nie
- 20 nie
- 21 nie
- 22 nie
- 23 nie
- 24 nie
- 25 nie
- 26 nie
- 27 nie
- 28 nie
- 29 nie
- 30 nie
- 31 nie
- 32 nie
- 33 nie
- 34 nie
- 35 nie
- 36 nie
- 37 nie
- 38 nie
- 39 nie
- 40 nie
- 41 tak, słuchawka przy uchu
- 42 nie, ale noga na desce rozdzielczej
- 43 nie
- 44 nie, ale z papierosem (to nie jest nielegalne, ale się wyróżniło)
- 45 nie
- 46 nie
- 47 nie, ale z papierosem
- 48 tak, telefon w ręku i oczy w ekranie
- 49 nie
- 50 nie
- 51 nie
- 52 nie
- 53 nie
- 54 nie
- 55 nie
- 56 nie
- 57 tak, włączony telefon w uchwycie na desce rozdzielczej i oglądanie wideo
- 58 nie
- 59 nie
- 60 tak, telefon w ręku i oczy w ekranie
- 61 nie
- 62 nie
- 63 nie
- 64 nie
- 65 nie
- 66 nie
- 67 tak, telefon w ręku i oczy w ekranie
- 68 tak, telefon w ręku i oczy w ekranie
- 69 nie
- 70 nie
- 71 nie, ale klikanie w telefon na uchwycie
- 72 nie
- 73 tak, telefon w ręku i oczy w ekranie
- 74 nie
- 75 nie
- 76 nie
- 77 nie
- 78 tak, telefon w reku i oczy w ekranie
- 79 nie
- 80 nie
- 81 nie
- 82 nie
- 83 nie
- 84 nie
- 85 nie
- 86 nie
- 87 nie
- 88 nie
- 89 nie
- 90 nie
- 91 nie
- 92 nie